søndag den 30. november 2008

Der var engang en endnu værre finanskrise

Når jeg sidder og bladrer igennem LIFE magazines fotos fra 1930´erne, kan jeg ikke lade være med at tænke på de dommedagsbasuner, der p.t. lyder over det ganske land.
Dette foto fra Dorothea Langes serie om mennesker under depressionen i 30´erne kan måske sætte tingene lidt i perspektiv.



Se Dorothea Langes fotos for Life magazine

Verdens stærkeste pige

Pippi Langstrømpe har en stor fanklub blandt store og små, piger og drenge. Hun er også mange feministers forbillede, fordi hun gør op med et stereotypt kvindebillede. Pippi river symbolske mure ned og nu også sikkerhedsmuren mellem Israel og Vestbredden.



Dette i den israelske kunstner Rona Yefmans video Pippi Longstocking, the Strongest Girl in the World, at Abu-Dis.
Læs mere på ArtFocus5 eller i artiklen fra Kristeligt Dagblad om israelsk samtidskunst



En anden kunstner med Pippi Langstrømpe som forbillede er Pippilotti Rist.
Læs aarhus.nu´s interviewrække med Pippilotti Rist

søndag den 23. november 2008

Send et kalkmaleri

Facebook kan bruges til mangt og meget. Indtil videre har jeg privat brugt det til at holde kontakten med venner, bekendte og familie. På arbejdet har jeg brugt Facebook til at kommunikere eksistensen af Institut for Farmaci og Analytisk Kemi ud i verden. Updates er en god måde at gøre opmærksom på de aktiviteter, der er på instituttet og jeg har også sendt en update ud, når der har været stillinger, der kunne være interessante for vores fans.



For et stykke tid siden lavede jeg så gruppen Souvenir i håb om at få samlet materiale til mit næste eksamensprojekt, som netop omhandler souvenir. Det var et skud i tågen og et eksperiment for at se om dette var vejen frem i fremtiden. Hensigten er, at folk uploader et foto af deres yndlingssouvenir og fortæller, hvor de har købt det og hvad det betyder for dem. Det har givet mange gode samtaler om, hvad souvenir er, men ikke mange fotos.


Birkerød kirke

I går lavede jeg så en gaveapplication inspireret af historie-onlines Konge-service. Det slog mig nemlig, hvor oplagt, det var at lave en application, hvor man kunne sende et kalkmaleri til sine venner. Nu er jeg selvfølgelig lidt spændt på, hvordan det går, men jeg har forsøgt at vælge billederne med omhu, så de appelerer til så mange som muligt. Det var i øvrigt forbløffende let at lave en application, så jeg kan kun opfordre til andre med gode ideer at kaste sig ud i det.

tirsdag den 18. november 2008

Løven, oksen, englen og ørnen

Den anden dag talte jeg kalkmalerier med en veninde, som efterlyste en manual. Det fik mig til at tænke på, hvordan jeg i starten gentog for mig selv igen og igen; lukasokse, matthæusengel, johannesørn og markusløve, for at huske bare fire af symbolerne.


Alsted kirke

Matthæus er symboliseret ved englen, et menneske med vinger, da hans evangelium starter med at fortælle om menneskesønnen Jesus.


Skibby kirke

Lukasevangeliet starter med at fortælle om Johannes Døberens fader, Zakarias. Han havde til opgave at stå for offertjenesten og oksen er offerdyr.


Skibby kirke

Markus starter med at berette om Johannes Døberen i ørkenen. Ørkenen er en ødemark, hvor løven holder til.


Alsted kirke

I Johannesevangeliet fortæller han, som det første, om ordet, der blev kød og tog bolig sammen med os. Ordet dalede, som ørnen, ned fra himlen.

lørdag den 8. november 2008

"Public sculpture ... Oh God, even the phrase makes me feel tired'

En af mine absolutte favoritter indenfor skulptur er Anish Kapoor.


Anish Kapoor Sky Plinth
Fra The Fourth Plinth - billedserie på The Guardian, januar 2008

Den mand kan noget med rum og ikke-rum, som er helt unikt. Og, så pyt med, at han ikke er begejstret for skulptur i det offentlige rum - så længe det ikke afholder ham fra at arbejde indenfor dette rum.
Læs interview med Anish Kapoor i The Guardian

mandag den 3. november 2008

Lidt til lænestolen

Ovenpå gårsdagens chok over Frankfurter Allgemeines temmelig ligefremme tilgang til kunst som investerings- og statussymbol måtte jeg i dag en tur forbi The Guardian.

Det blev til en 3 minutters rundgang i The Royal Academys Byzantinske særudstiling med Jonathan Jones. Billede og lyd i topkvalitet. Og så flyttede jeg over i lænestolen.


Raphael Julius ll (1511-12)

Dybt begravet i den dybe stol lyttede jeg mig igennem Jones´ gennemgang af renæsanceportrætter. Jeg følte mig bagefter betydelig mere rig over introduktionen til de kendte værker end ved at vide, hvordan kunstmarkedet har det!

søndag den 2. november 2008

Ærlig snak

I min jagt på kunstnyheder var jeg i dag inde på Frankfurter Allgemeine. Avisen har valgt en ganske anden vinkel på kunsten end den alment opbyggelige som skal bidrage til vores allesammens dannelse. Deres sektion med kunst hedder ganske enkelt Kunstmarkt


Gustave Courbet Femme au perroquet (1866)

Her kan du senest læse et interview med Jeff Koons, hvor han fortæller om sin samling og sit syn på kunstmarkedet lige nu.
Herudover kan du på Kunstmarkt få de sidste nye opdateringer og synspunkter på kunstmarkedet.
Du finder ikke en liste over museer men til gengæld en over gallerier. Også her er der artikler og interviews om og med galleriejere.
Kunst er investering! Det er da ærlig snak.
"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH