To fotografer udstiller og fortæller om deres kunst.
Astrid Kruse Jensen "The Construction of Memory"
Galleri Mikael Andersen til 22. maj
Astrid Kruse Jensen fortæller om sin kunst på Birgitte Riis´ blog
Trine Søndergaard "Strude" på Glyptoteket til 16. maj
Trine Søndergaard fortæller om serien på Glyptotekets blog
mandag den 26. april 2010
fredag den 23. april 2010
torsdag den 22. april 2010
Pipilotti Rist
Pipilotti Rist er nærmest blevet huskunstner her på bloggen og nu skriver jeg om hende igen. I tirsdags var jeg nemlig endnu en gang på Louisiana for at se værket Homo sapiens sapiens.
En af de ting der optager mig meget for tiden er det svære i at beskrive en kunstoplevelse. Hvordan forklarer jeg det indtryk, som værket gjorde på mig? Det unikke ved kunst er jo, at det tilhører et helt andet sprog. Det giver os et frirum og mulighed for at opleve andre sider af livet end den umiddelbart nære tekstlige virkelighed. Derfor tyr vi oftest til de mere faktuelle ting, når vi skal beskrive et kunstværk. Det gør jeg også her, men værket er altså meget mere end det.
Til forskel fra sidst havde jeg denne gang bedre tid og jeg så derfor værket tre gange. Det lønnede sig. For det første nåede jeg at nå ind i den nærmest meditative tilstand, som værket lægger op til. For det andet så jeg for hvert gennemsyn nye detaljer.
Den altovervejende følelse, som jeg stod tilbage med var, at jeg havde fået et kig ind i paradis før syndefaldet. Eva er sorgløs og fri. Hun kender ikke til den syndige krop og hun kender ikke til det hårde arbejde, som menneskeheden blev dømt til, da hun spiste af æblet.
Udover værkets oplagte reference til barokken bed jeg også mærke i en anden. Nemlig referencen til Sergio Leones spaghettiwesterns og Morricones musik til samme. Prøv selv at lyt til musikken og se så på ovenstående still foto, som muligvis også får nogen til at tænke på Dreyers Jeanne D´Arc.
Resten af oplevelsen sidder i kroppen på mig og har ingen forbindelse med sprogcenteret i hjernen.
Værket kan ses ind til d.25. april - søndag er altså sidste chance. Louisiana har åbent 11-22 tirsdag - fredag. Lørdag og søndag 11-18.
En af de ting der optager mig meget for tiden er det svære i at beskrive en kunstoplevelse. Hvordan forklarer jeg det indtryk, som værket gjorde på mig? Det unikke ved kunst er jo, at det tilhører et helt andet sprog. Det giver os et frirum og mulighed for at opleve andre sider af livet end den umiddelbart nære tekstlige virkelighed. Derfor tyr vi oftest til de mere faktuelle ting, når vi skal beskrive et kunstværk. Det gør jeg også her, men værket er altså meget mere end det.
Til forskel fra sidst havde jeg denne gang bedre tid og jeg så derfor værket tre gange. Det lønnede sig. For det første nåede jeg at nå ind i den nærmest meditative tilstand, som værket lægger op til. For det andet så jeg for hvert gennemsyn nye detaljer.
Den altovervejende følelse, som jeg stod tilbage med var, at jeg havde fået et kig ind i paradis før syndefaldet. Eva er sorgløs og fri. Hun kender ikke til den syndige krop og hun kender ikke til det hårde arbejde, som menneskeheden blev dømt til, da hun spiste af æblet.
Udover værkets oplagte reference til barokken bed jeg også mærke i en anden. Nemlig referencen til Sergio Leones spaghettiwesterns og Morricones musik til samme. Prøv selv at lyt til musikken og se så på ovenstående still foto, som muligvis også får nogen til at tænke på Dreyers Jeanne D´Arc.
Resten af oplevelsen sidder i kroppen på mig og har ingen forbindelse med sprogcenteret i hjernen.
Værket kan ses ind til d.25. april - søndag er altså sidste chance. Louisiana har åbent 11-22 tirsdag - fredag. Lørdag og søndag 11-18.
mandag den 19. april 2010
John Constable
Som så mange andre havemennesker er jeg især i denne tid besat af have. Dels knokler jeg ved enhver given lejlighed i vores egen have, dels opsøger jeg alverdens grønne pletter, hvor jeg kommer frem og dels støvsuger jeg internettet for inspiration. Og, hvad har det så at gøre med kunst? Jo, i dag tog jeg en tur til Cornwall inspireret af et blogindlæg på Claus Dalbys blog om The Lost Gardens of Heligan og få klik derefter var jeg inde på en side fra Tate omhandlende Constables landskabsbilleder.
John Constable Stratford Mill 1819-20
Når fire punkter i billedet er fremhævet skyldes det, at det på siden Works in focus er muligt at se nærmere på disse detaljer. Det kan jeg varmt anbefale.
Etiketter:
John Constable,
tate,
The National Gallery - London
fredag den 16. april 2010
E-postkort fra museerne
Når du heller ikke altid lige at sende et fødselsdagskort i tide? Så kommer her en liste over e-postkort fra kunstmuseer.
Juan Gris Breakfast 1914
Paul Klee Der Bayrische Don Giovanni 1919
Kunstneren Ruben Toledo arbejder
torsdag den 15. april 2010
mandag den 12. april 2010
Kunstindustrimuseet
Månedens fund er en serie på Kunstindustrimuseets hjemmeside, som spænder vidt. Læs for eksempel om Coco Chanel, Afghanistan, eller denne måneds fund: Broen over Jiao floden i Kina
Etiketter:
afghanistan,
coco chanel,
kina,
kunstindustrimuseet
fredag den 9. april 2010
Jagten - på noget andet Johannes Larsen Museet
Vibe Bredahl Bird of Passage 2009
(Foto: Anders Sune Berg)
Der kan være mange gode grunde til at tage en tur til Fyn i weekenden, men den allervæsentligste er, at det er sidste chance for at se Jagten - på noget andet på Johannes Larsen Museet i Kerteminde. En rigtig fin udstilling med værker af Vibe Bredahl, Svend-Allan Sørensen, Lise Blomberg, Trine Søndergaard og Nicolai Howalt samt Peter Holst Henckel. Bliv endelig ikke forskrækket over pludselig at møde en kalkun i udstillingsrummet!
Svend-Allan Sørensen
Did you ever think that we could be so close like brothers? (2009)
(Foto: Jesper Olsen)
(Foto: Jesper Olsen)
Lise Blomberg
Alle de bær hun kunne spise (2008)
(Foto: Monty Melbye)
(Foto: Monty Melbye)
Trine Søndergaard og Nicolai Howalt
Dying Birds (2006-09)
(Foto: Kunstnerne)
Peter Holst Henckel
Flora Danica III, Tab 3 (2009)
(Foto: Kunstneren)
Læs anmeldelser:
Kunsten.nu
Politiken
fredag den 2. april 2010
torsdag den 1. april 2010
Symbolik i kunsten
Juan Sánchez Cótan Kvæde, kål, melon og agurk 1603
(Foto lånt fra Baroque in Hackney)
En dunet kvædefrugt svævende langt fra kanten. Et sprødt kålhoved stadig hævet over kanten, men nu tættere på. En opskåret moden melon med det ene stykke faretruende nær kanten. Og endelig en rynket agurk på vej ud over. De fire livsaldre: barndom, ungdom, voksendom og alderdom.
Etiketter:
1600-tals kunst,
Juan Sanchez Cotan,
stilleben
Abonner på:
Opslag (Atom)
"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH