mandag den 31. januar 2005

Ugens kunstner: Olivia Holm-Møller."At finde menneskeligheden i mennesket"

I sommers var jeg i Holstebro for at se byens kunstmuseum og opdagede, at byen også har et museum for Olivia Holm-Møller og hendes gode ven, Jens Nielsen. Olivia Holm-Møller kendte jeg kun for hendes relieffer og var nysgerrig efter at lære hende bedre at kende. Det var en af de dage, hvor sol hurtigt bliver til regn og vi var knap nået indenfor døren, før himlen åbnede sig. Regnvejr er godt til at sætte tempoet ned, så vi havde uendeligt med tid og rummene i arkitekterne Inger og Johannes Exners bygning var lyse og venlige. Jeg blev imponeret over, at den lille spinkle kvinde kunne male så ekspressivt med store, voldsomme penselstrøg og forstod efterhånden også bedre maleriets bånd til musikken. Besøget blev en øjenåbner for mig, så Olivia Holm-Møller har en speciel plads i mit hjerte.
Du kan læse mere om hende på:
http://www.kid.dk/Weilbach.asp?ObjectId=93&wTekstId=15325
eller
http://www.kvinfo.dk/side/170/bio/354/

Museet i Holstebro:
Jens Nielsen og Olivia Holm-Møller Museet
Nørrebrogade 1
Holstebro
Tlf. 97 42 18 24
Åbent:
Tir-fre 12-16
Weekend og sommer 11-17
Lukket mandag


Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH