lørdag den 29. december 2007

Arabien

En af pakkerne under juletræet viste sig at være Alaa Al-Aswanys roman "Yacoubians Hus". En dejlig bog, som foregår i nutidens Kairo.


Huguette Caland (1931-)

At læse den blev startskudet til endelig at få undersøgt den arabiske kunstscene. Det er der kommet en del interessant kunst ud af. Blandt andet stødte jeg på Huguette Caland, som nok vil være værd at undersøge nærmere. Ikke kun ud fra hendes ornamentale malerier at dømme men hendes papmache skulpturer virker også et studie værd ligesom hendes Nude Kaftans



Det står dog ikke mål med den interesse Buthanaya Alis værker vakte i mig. Hvornår kommer hun på et udstillingssted nær mig?


Buthanyan Ali We,nous, 2006

Født 1974 i Damaskus, Syrien tilhører hun den yngre generation. Hendes instalationer tiltrækker min nysgerrighed, som ikke helt kan tilfredsstilles ved et kig på Internettet. Ung som hun er, spår jeg dog, at vi nok skal få mere at se til hende.



På fotosiden rykker den libanesiske fotograf Munir Nasr. Ikke kun hans fotos for FN, som er fabelagtige, men også enkelte fotos fra blandt andet Ægypten, Beirut og Jordan skiller sig ud. Jeg overvejer bestemt at købe hans fotobog "Lebanon"


Munir Nasr, Baalbeck

Da det hele jo startede med en bog slutter det også med litteratur. Nemlig med den marokanske forfatter Laila Lalami, hvis blog allerede har inspireret til yderligere læsning og utvivlsomt vil fortsætte med det. Jeg kan næsten ikke vente.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH