torsdag den 3. december 2009

Nina Kleivan og Lotte Tauber Lassen

Hvis du endnu ikke har været i Møstings Hus og se Time Travel for beginners, så vil jeg foreslå, at du lægger det ind i dit program senest søndag, som er udstillingens sidste dag.
Det er længe siden, hvis overhovedet nogensinde, at jeg har set to kunstnere, som supplerer hinanden så godt. Lotte Tauber Lassens poetiske og sanselige univers står i god kontrast til Nina Kleivans mere urolige og kraftfulde. Det giver udstilling et spændingsfelt, som gør den yderst seværdig.

Udstillingen tager udgangspunkt i husets historie, hvilket de to kunstnere har fortolket i hver tre videoer.


Nina Kleivan Another End (Foto: NMK)

Nina Kleivan bidrager med spøgelser og andre sfæriske fænomener, som siver ind ad husets vinduer og vægge i Another End. En ganske let strøm som tager til i styrke og fylde. Historien om et hus rummer andet end det synlige. I The Past Revisited kaster en kvinde sig rundt i en til tider urolig søvn afløst af få rolige øjeblikke. Kombineret med musiksporet nærmer videoen sig en moderne danseforestilling. Og, endelig referer Kleivan til husets nedrivningshistorie i videoen The Return. En ung kvinde går med stor kraft i gang med at destruere en model af Møstings Hus. Økse, hammer og sav hugger og skærer sig igennem huset indtil det ligger som en bunke for fødderne af kvinden. Betydelig lettere end før forlader hun billedet.


Nina Kleivan The Return (Foto: NMK)

Lotte Tauber Lassen tager i sin første video Månerejse udgangspunkt i historien om den russiske astronom J.H.V.Mädler, som har opkaldt en egn på månen efter Johan Møsting. Dette bliver til en rejse i rummet blandt planeter og stjerner.


Lotte Tauber Lassen Mælk og Honning (Foto: Møstings Hus)

I Mælk og Honning er det sanselige i fokus. En kvindehånd omsluttes af en blød, snehvid masse og sansningen når helt ud til beskueren. En reference til Fru Møsting, som holdt køer og udnyttede deres mælk til at producere tykmælk. Og, endelig i Når øjet ser associerer Tauber Lassen til en af sommerens største fornøjelser: at ligge i græsset og se på skyerne, der driver hen over himlen. En reference til Møstings hus som sommerbolig. Gennem en cirkel i græsset spejles skyerne omgivet af græssets lette duven. Svært ikke at tænke på Yoko Onos Instruction piece fra 1961 Painting to see the sky. Her i en enkel men raffineret fortolkning.

Udstillingen er præmieret af Statens Kunstfond.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH