lørdag den 25. juni 2005


St.Piere d Airvault Posted by Hello

Aulnay parade med sirene Posted by Hello

Sirener

Sirener kendes allerede i antikken. De var Persefones veninder.I Homers fortælling om Odysseus og hans rejser, lokker de med deres smukke sang og rejseselskabet på båden binder sig fast til masten for at kunne modstå. De har helt op i middelalderen ry for at lokke sømænd i fordærv ved at forføre dem. En anden beskrivelse af dem går på, at de luller sømændene i søvn for at rive dem i stykker. Samlet set er de en slags havets skøger, som er årsagen til skibsbrud. Der er tre typer. En synger, en fløjter og en tredie spiller på lyre. De er oftest beskrevet som halv kvinde og halv fugl, men er i de fleste tilfælde afbilledet som halvt kvinde og halvt fisk. Det er en af de mange misforhold mellem tekst og billede der kendes fra middelalderen.

onsdag den 22. juni 2005


Dj�vel. Elmelunde kirke p� M�n. Posted by Hello

V�zelay Posted by Hello

At vise tænder

Mange djævlefremstillinger fra middelalderen viser djævlens tænder. Gad vide, hvorfor de gør det?, hvad er der med de tænder?

søndag den 12. juni 2005


Airvault. Daniel i L�vens Hule. Posted by Hello

Havfrue. Saint-Parize-le-Chatel. Posted by Hello

Anzy-les-Duc. Palmette. Posted by Hello

Autun. Judas. Posted by Hello

Airvault Posted by Hello

Ornamental inspiration

Dele af den romanske kunst var inspireret af en ornamental og dermed udelukkende dekorativ kunst som f.eks den korintiske kapitæl. Her lånte de tidlige romanske kapitæler deres formsprog, men sprang til tider med indholdet dens udelukkende dekorative formål. Et ornament som palmetten er et andet eksempel på en form inspiration. Palmetten ses her i havfruen og i fremstillingen af Daniel i Løvens Hule.

fredag den 10. juni 2005


Moissac. Posted by Hello

Arabisk inspiration

Den romanske kunst var ikke udelukkende til religiøst brug, men havde også et æstetisk udgangspunkt. Der findes skriftlige kilder der viser en opmærksomhed på form alene og den effekt form og farve har, uden at gå ind i indholdet eller den praktiske brug. Ligesom de samme kilder viser en glæde ved smukke ting, f.eks. lysets fald ind gennem farvet glas.
Inspirationen kom mange steder fra. En af inspirationskilderne i syd-Frankrig var den arabiske kunst. Dette gælder både før og under korstogene. Arabernes kaligrafi tiltrak sig opmærksomhed og brudstykker af den blev brugt dekorativt som her på en kapitæl i Moissac. Måske har man ikke vidst, at denne kaligrafi ofte priste Allah.

tirsdag den 7. juni 2005


Saint-Parize-le-Chatel Posted by Hello

Civray Posted by Hello

En del af cyklus

Groteske figurer befandt sig i middelalderen i udkanten. Det kunne være i margin på et manuskript men også i kirken befandt de sig. Væsentligt er det, at de befandt sig udenfor det hellige, men måtte være der, da de var en del af livets cyklus.

fredag den 3. juni 2005


�hh, er du sikker p�, at Jerusalem er den vej?. St-Pierre d�Airvault. 1100 tallet. Posted by Hello

Oversigtskort Posted by Hello

Vejen til Jerusalem

Der var mange ruter til Jerusalem som pilgrim og korsridder. Afrejse stedet havde naturligvis i første omgang en betydning. Herefter kunne man for eksempel tage over Sicilien eller Konstantinopel. Valgte man ruten over Konstantinopel var der igen flere valgmuligheder.En af dem var en gammel romersk vej - via egnatia. Vejen var en forlængelse af via appia, som gik fra Rom til Brindisi. Herfra sejlede man over til Dures og tog over Thessaloniki og Kypsela til Konstantinopel.
Der er kort og beskrivelser på www.rcm.gr.

torsdag den 2. juni 2005


Her kan man vist godt tale om at faa oererne i klemme. Aulnay 1122-40. Posted by Hello

Tilbage igen

Så er jeg langsomt ved at være tilbage igen. Det vil dog mest være med små bemærkninger, der er en eksamen lige om hjørnet.
"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH