tirsdag den 11. maj 2010

P.C. Skovgaards bøgeskov

I weekenden kørte jeg gennem, hvad jeg tror må være Sydsjællands smukkeste bøgeskov. Ad små, snoede og bakkede veje gik turen fra Skallerup til Ugledige omsluttet af nyudsprungne bøgetræer. Og humøret steg for hvert træ.

P.C. Skovgaard: Parti fra Islinge Skov, 1861

Ikke langt derfra sad P.C. Skovgaard omkring 1860 og lavede studier i Islinge Skov. Et af værkerne hedder Bøgeskov i maj og ejes af Glyptoteket.

Det var Skovgaard, der i sin tid overbeviste mig om, at Guldalderen måske slet ikke var så kedelig en periode i dansk kunst, som jeg først havde antaget. Hans evne til at male lyset og de små detaljer slog mere eller mindre benene væk under mig, da jeg først havde set ordentlig efter. Derfor glæder jeg mig også til september, når Fuglsang Kunstmuseum åbner særudstillingen P.C. Skovgaard. Dansk Guldalder revurderet.

Museumsinspektør Gerturd Oelsner har i anledning af udstillingen været sendt i forskningseksil. Derfra fortæller hun på museets hjemmeside lidt om arbejdet med udstillingen og den forskning der ligger bag.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH