Også andre malere end S.Botticelli har naturligvis beskæftiget sig med Flora, forårets og blomsternes gudinde (romersk mytologi, i græsk mytologi hedder hun Chloris). Her er nogle bud. Det skal i den sammenhæng siges, at Flora var mere populær hos renæssancens humanister end hos romerne, som havde mange andre favoritguder. Dog holdt de en fest for hende i april/maj måned. Hun var gift med vindguden Favonius (på græsk Zephyros) som ses på Botticellis maleri "Primavera". Denne scene er dog højst sandsynligt en blanding af græsk og romersk mytologi og måske viser den Chloris´ forvandling til Flora, som i Ovids version af historien, Zephyros lidenskabeligt forelsker sig og tager med magt. Senere fortryder han og gør hende til blomster- og forårsgudinden Flora. Når jeg skriver måske er det fordi dette maleri er en af de mest omdiskuterede malerier og ingen har været i stand til at tolke det endegyldigt.
Evelyn De Morgan (1850-1919) hører til anden generation prærafaelitter. Uddannelsen fik hun dels ved at stå i lære hos sin onkel R.S. Stanhope og dels på Slade School of Art, London. Hun udstillede første gang i 1877 på Grosvenor Gallery, London. Foruden malerier udarbejdede hun senere design til keramik sammen med sin mand William De Morgan, som var en del af Arts & Craft bevægelsen.
Arnold Böcklin (1827-1901) var symbolist og en meget anerkendt af slagsen især i det tysktalende område af Europa i slutningen af det 19.årh. Hans motivverden kredsede om den klassiske mytologi.
Sir Lawrence Alma-Tadema (1836-1912) har jeg tidligere haft oppe.
Hans Zatzka (1859-1945/49) er også kendt som P.Ronsard. Han dekorerede adskillige kirker i Wien, Mayerling, Innsbruck og Olm. Han er kendt for sine allergoriske emner, genre scener og figurer. Et sted læste jeg, at hans værker er populære som postkort. Gad vide, hvad der ligger i det? Noget i stil med Skagensmalernes og Heerups popularitet på kort og kagedåser?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar