torsdag den 4. oktober 2007

Skulp-tur

I kunsthistoriestudiet er der et krav om spredning. Denne spredning ligger både i valg af indgangsvinkler - metode/histografi, formidling etc. - og i perioder. Hvorfor spredningen er lagt som en periode før 1400 og en periode mellem 1400 og 1800 kan vel kun de, der har bestemt det, svare på. Et bud kunne naturligvis være, at der her er lagt vægt på historiebegrebet i studiet.
Før 1400 var ikke svært og det var oven i købet sjovt, men nu står jeg med den håbløse 1400-1800. Middelalderen er brugt, så den med lige at snige sig over 1400 går nok ikke - suk. Derfor tog jeg i dag på skulp-tur i håb om at blive inspireret til en opgave om rytterstatuer i København. Ikke fordi rytterstatuer får mit hjerte til at banke, men for at se om der er stof til en opgave om skulpturen og byrummet.
Første stop var ridebanen ved Christiansborg. Godt nok udenfor perioden.


Anne Marie (Carl) Nielsen "Christian IX" på Christiansborg Slots Ridebane, opstillet i 1927, næsten 20 år efter at AMCN vandt den indbudte konkurrence.


H.W.Bissen & Wilhelm Bissen "Frederik VII", 1873. Christiansborg Slotsplads.


Wilhelm Bissen & Martin Nyrop:"Absalon". Opstillet 1902 på Højbro Plads.


Abraham - César Lamaroureux: "Christian V", 1688. Kongens Nytorv.


Jacques-Francois-Joseph Saly: "Frederik V", 1755-71. Amalienborg Slotsplads.

Endelig en konge uden hest:

Knud Nellemose: "Frederik IX", opstillet 1982 på Langelinie.

Over en kop kaffe fra mit yndlingskaffested:

Kafferiet, Esplanaden 44, Kbh.K

tænkte jeg lidt over det. To rytterstatuer falder ind under perioden og hvad jeg mener om dem er forbeholdt en dag i munter lag. Måske er jeg simpelthen der, hvor gode ideer er velkomne.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH