Jake and Dinos Chapman.Installation from Works from the Chapman Family Collection.Photocredit: Stephen White
En af disse formiddage stod jeg i et dunkelt rum og så ud over nogle træskulpturer, mens jeg kløede mig i nakken. Jeg var på galleriet White Cube og havde ikke lige forventet en samling fra Afrika. Da jeg kom nærmere, så jeg, at det var det bestemt heller ikke.
Jake and Dinos Chapman CFC76311561.1 2002. Photocredit: Stephen White
En underfundig verden åbenbarede sig. Grebet med at blande ikke-vestlig kunst med den vestlige verdens billedsprog betog mig.
Senere så jeg i Dunkers kulturhus (Helsingborg) udstillingen "äktenskapet mellan förnuft och elände", hvor brødrene i bogstavligste forstand tog arven fra Goya op. Deres direkte bearbejdning af Goyas serie Krigens rædsler skabte stor ballade i England. Det var ganske enkelt for stor en provokation at sluge.
Goya har altid haft en stor betydning for Chapman brødrene og de har bearbejdet flere af hans værker.
Værket Hell er dog ikke en direkte bearbejdning, men er inspireret af Krigens rædsler. Krigens (2. verdenskrig) grusomhed, går direkte ind under huden på beskueren (værket forsvandt i flammerne i 2004, men blev genopbygget i 2008 med titlen Fucking Hell). Hell er lige så gruopvækkende og provokerende som Goyas serie, der først blev udgivet længe efter hans død. Samtiden var ikke klar.
Det sidste jeg har set af brødrene er langt fra så provokerende, selvom det måske kan få hundeelskere op af stolen. Jeg tror nu ikke, hunden har taget skade af at få monteret et videokamera på ryggen, for at give os en tur rundt i Champmans atelier. Det hele set fra en hunds perspektiv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar