onsdag den 10. august 2005

Karen Land Hansen

For øjeblikket har du mulighed for at se to værker af Karen Land Hansen. De tager begge udgangspunkt i omgivelserne, men hvor "Unmanned Future # 2" er fortsættelsen af et projekt og derfor ikke er skabt specielt til stedet, er "And in it all good looked evil and all that was beautiful turned in to nothing" stedsspecifikt. Sidstnævnte værk består af en pavillion i kanten af voldgraven der omgiver Det Kinesiske Thehus i Frederiksberg Have. Inde i pavillonen løber en video med scener fra en meget kold og snerig vinter i Frederiksberg Have. Her bygger børn og voksne igloer og snemænd.Kontrasten var desværre ikke så stor idag som havde det været en varm og solrig augustdag, men det føltes alligevel på samme tid fjernt at stå og kigge på snebilleder om sommeren som det føltes tæt i den kropslige erindring om kulde, smagen af sne fra barndommen og følelsen af røde kinder af at have været ude i frosten. Og netop den kropslige erindring og dens evne til fortrængning spiller en rolle i værket - hvem havde ikke lige, på trods af halvdårlig sommer forsøgt at glemme sne, kulde og mørke morgener. Og, hvor blev barndommen af, den uopnåelige og tabte fortid, der midt i voksent stress og jag bliver et nostalgisk minde. Værket kan ses ind til 28.8. og er en del af udstillingen "Vandspejl", hvor også Axel Antas, Kaspar Bonnén, Peter Callesen, Benny Dröscher og Lærke Lauta er repræsenteret. Du kan læse mere på www.vandspejl.dk
"Unmanned Future # 2" er en fortsættelse af "Unmanned Future # 1" som der var lejlighed til at se på udstillingsstedet m.m. Kabine i foråret. Begge er dele af et større projekt, hvor udgangspunktet er forestillinger om en fremtidig verden. Titlen referer til et relativt nyt militært forskningsområde, hvor udviklingen af ubemandede fartøjer ( Unmanned Vehicles) er i centrum og værket passer derfor ganske godt ind i Masnedøfortets rå rum. Værket består af en installation og et videoværk. På videoen løber et par animerede skøjter i overstørrelse henover en optagelse af søndags skøjteløbere. Endnu en vinter og endnu en association til Frederiksberg Have, men her med en ganske anden mening. Værket skal snarere ses som en reflektion over de forestillinger der knytter sig til et så specialiseret område som UV-teknologien end det illustrerer den og derfor er det nemt som beskuer at hoppe af sporet og få andre associationer, men det var nok værd at skrive dem ned og se om de i virkeligheden ikke alligevel knytter sig til forskerens verden af drømme, utopier og kreativitet. Værket er udstillet på Masnedøfortet til d.28.8., hvor Karen Land Hansen sammen med andre yngre kunstnere er gæster på den årlige sommerudstilling, hvor kunstnere fra Storstrøm Amt viser deres værker.
Karen Land Hansen er uddannet fra Royal College of Art, London og har udstillet både herhjemme og i udlandet.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH