lørdag den 26. august 2006




Rundt om i landet ligger et hav af museer drevet af en enkelt person. Ikke ud fra en ide om et enevældigt styre, men fordi museerne er så små, at der ikke er råd til en større stab af personale. I 2005 lavede Kristeligt Dagblad en temaserie om et udvalg af disse personer og deres museer. Serien kaldte de Kunstens ildsjæle.
En del af museerne har tidligere været nævnt her, men der var også et par øjenåbnere og et par enkelte, der længe har stået på listen. Læsere af denne blogger er forhåbentlig ikke i tvivl om mottoet er: Der er ingen grund til ikke at drage ud i landet og se på kunst, så her kommer enkelte udsagn fra seriens hovedpersoner og skulle du blive inspireret, så klik på et billede for at komme til et af museernes hjemmeside. Du må selv gætte hvilket billede, der hører til hvilket museum....

28. november Plads til eksperimenter i Roskilde
Marianne Bech, Museet for Samtidskunst i Roskilde
"Jeg læste forleden dag en sætning, som, jeg synes, var meget fin, nemlig at en civilisation er afhængig af, at der er balance mellem de forskellige etniske og religiøse grupper og at de giver hinanden plads. Det, tænkte jeg, var en smuk sætning, som er meget vigtig i dag, og som vi skal tænke på, når vi sidder i magtfulde positioner. Det er vigtigt, at man ikke bliver i sit lille fagområde, men også ser kunsten som en del af vores verden, af vores liv. Kunsten kan fortælle nogle historier, der kan belyse den mangfoldighed, som vi måske på andre områder har vanskeligt ved at kapere. Kunsten kan vise nogle sammenhænge, nogle fælles følelsesflader, vise respekt for mange måder at tænke på og fortolke verden på. Særligt samtidskunsten har et fantastisk potentiale til at lægge mange historier frem med en ligeværdighed, som jeg godt kan lide. Netop dér spiller kunsten en virkelig vigtig rolle i dag. "

21. november Man skal ikke falde i søvn
Leila Krogh J.F. Willumsens Museum i Frederikssund
"I forbindelse med tilbygningens nye udstillingsprogram har vi lagt vægt på Willumsens arbejdsproces, som er interessant og hvor vi har et fantastisk righoldigt materiale. Vi ville også tage udgangspunkt i, at beskueren selv er en del af værket, og at der er mange forskellige tilgange til et værk. Som noget nyt lader vi Willumsens egne ord og tekster være fremtrædende, hvor vi tidligere selv har formidlet stoffet. Vi lægger nogle præmisser frem, Willumsens egne dokumenter eksempelvis, så man selv kan kombinere og konkludere og sammenholde med det færdige værk.Det handler grundlæggende om at aktivere den besøgende. At gøre beskueren en del af værket selv. Det er også derfor, at der foran et af Willumsens malerier står en trappestige, så man kan kravle op og se maleriet i højde med dets horisontlinje. "

7. november Den kunst der tager livet til sig
Folke Kjems Holstebro Kunstmuseum
"Kunsten begynder dér, hvor form og indhold mødes i et overbevisende visuelt samspil, som samtidig er et møde mellem det individuelle og det universelle. Jo større ens "bagage" er, jo større er den forståelse, man kan have af de værker, der ligger århundreder tilbage. Hvis disse er god kunst, er man ikke et øjeblik i tvivl, fordi den taler til én i nuet. Gennem tid og rum videregiver den erfaringer om at være menneske."

31. oktober Når stenene bliver til næring
Elin Nilsson Kunst- og kulturcenteret Tuskær, Fjaltring
I 20 år har Elin Nilsson for egen regning og risiko drevet Kunst- og Kulturcentret Tuskær ved Fjaltring i Vestjylland, og støt og roligt har stedet udvidet sin samling af tekstiler, skulpturer og maleri. Her i den gamle strandfogedgård i ly af klitten ligger Tuskær lige langt fra havet og det nærmeste hus og er blevet et samlingssted for egnens beboere og et sted, hvor tilrejsende kunstnere kan finde ro til arbejde. En af gaverne fra fødselsdagen, billedkunstneren John Olsens sorte fedtbillede af Elin Nilssons store hund, ligger stadig fremme på bordet i det lille aflange rum, som Elin Nilsson har døbt Tankegangen. Billedet ligger øverst i en bunke og bliver nærmest oplyst af Knud Hvidbergs store billede i guld, "T-form", som hænger for enden af væggen og er en gave fra Ny Carlsberg-Fondet. Alt på stedet har en renhed i farve og udtryk - lige fra de etniske tekstiler, Kirsten Lockenwitz' skulpturer og fotografierne af ornamenteringer på vikingeskibet "Osebergskibet" til de hvidskurede vægge med synlige, gamle loftsbjælker. Og man kunne næsten sige: Til Elin Nilsson selv.De daglige ture ved havet har sin indflydelse på det. - Når man går i naturen, er man i kontakt med det egentlige i sig selv, og man lærer at skærpe sin opmærksomhed over for værdier og skelne mellem væsentligt og uvæsentligt, siger hun.

24. oktober Hygum Kunstmuseum er hendes hovedværk
Lise Hermansen Hygum Kunstmuseum
På det lille museum, der åbnede sidste år og hurtigt har gjort sig bemærket i kunstverdenen, er cirka 70 anerkendte kunstnere repræsenteret med værker, der er udført specielt til museet og doneret til det. Blandt kunstnerne er Poul Anker Bech, Michael Kvium, Morten Skriver, Kathrine Ærtebjerg, Erland Knudsen Madsen, Ursula Reuter Christiansen, Knud Odde og Inge Ellegaard. Og mange flere vil gerne indenfor. Det er blevet attraktivt at have et kunstværk i Hygum.
"Andre museer bærer på en tradition, er bundet op på noget. Hygum Kunstmuseum er helt autonomt. Et rent kunstnerprojekt. Ikke en krone får det i driftsstøtte.- Kunstnere er ikke bare ildsjæle, men også bærere af en tro, en vision. De vil noget med livet. Er religiøse mennesker, der tror på, at noget er større end dem selv. Det er, hvad de søger. Dette er for mig religiøsitet: overbevisningen om, at der findes noget, som er større end én selv. Hvis man ikke tror på det, er der jo ingen grund til at gå nogen vegne. Og heller ingen grund til at søge."

17. oktober Den lange fortælling om livet
Erland Porsmose Johanne Larsen Museet, Kerteminde
"Hele museet er bygget op som den lange fortælling om, hvad livet egentlig er. Johannes Larsen markerede aldrig sine indgange, det er ikke åbenlyst, hvor man kommer ind til huset for eksempel. Det er, fordi det ude og det inde er en ubrydelig enhed for ham. I haven er motiverne, og inde i stuerne hænger alle værkerne af motiverne fra haven. "

10 oktober Kunsten giver indsigt i livet
Claus Hagedorn-Olsen Horsens Kunstmuseum
"Kunst giver mig større indsigt i, hvordan verden hænger sammen. Kunstnerne har særlige betingelser for at reflektere over, hvad der foregår omkring os. Og de er hurtigere til at opfatte signaler end vi andre, fordi vores opmærksomhed i dagligdagen er rettet andre steder hen. Kunsten kan være med til at fortælle mig, hvor vi er på vej hen. Et eksempel: Sidst i 1980'erne malede Michael Kvium en serie billeder med deformerede personer. På det tidspunkt vidste vi godt, at nogen "legede" med genmodificering og den slags. Men vi havde ikke fantasi til at forestille os, at det var noget, man ville bruge på mennesker og organisk liv. Men få år efter var den kunstneriske virkelighed blevet indhentet af "den rigtige". "

6. oktober I skæret fra en sjæl
Teresa Nielsen Vejen Kunstmuseum
Skulpturen og , "med et håbløst udtryk", brugskunsten, har Teresa Nielsens særlige interesse.
"Mange har en mærkelig idé om, at skulpturer er svært tilgængelige. Men jeg må konstatere, at det første børn reagerer på er form. Maleriet er de derimod "døde" for, indtil de når en ganske høj alder. Man skal have ret meget inde i hovedet, før man kan forholde sig til fladen. Skulpturen har en helt andet stoflighed. "

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH