torsdag den 25. marts 2010

Rosa Bonheur The Horse Fair


Featured Artwork of the Day fra Metropolitan Museum of Art (Facebook) var i går Rosa Bonheurs The Horse Fair (1853-55). Et af mine absolutte yndlingsværker.


Der er så meget dynamik og bevægelse i det maleri! Da afsenderen var The MET sad jeg og undrede mig over, at jeg var overbevist om, at jeg havde set det i virkeligheden, da jeg aldrig har været på museet. Indtil en "fan" i kommentarfeltet gjorde opmærksom på, at National Gallery i London også har en udgave af samme motiv. På hjemmesiden kan man læse, at denne udgave (1855) er en reduceret udgave af originalen, som hænger på The MET. Desuden er udgaven på The National Gallery et samarbejde mellem Rosa Bonheur og hendes veninde Nathalie Micas
På både The METs og National Gallerys hjemmeside er det muligt at zoome ind på detaljerne og læse mere om malerierne.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH