fredag den 1. april 2011

Franciska Clausen på Øregaard Museum

Det er ingen hemmelighed, at jeg er meget begejstret for Franciska Clausen. Nu og frem til 12.juni viser Øregaard Museum en række af hendes værker i udstillingen "Franciska Clausen. Absolut avantgarde 1921-1931". Det er et fint nedslag i en kunstnerkarriere, som blev afbrudt af 30´ernes økonomiske krise. Efter 10 år i udlandet må Franciska Clausen tage hjem til Danmark, som slet ikke er klar til hendes avangardistiske udtryk.

Uden titel, uden årstal

Når man går rundt i udstillingen i bagklogskabens skær er det svært at forstå. Der er tale om en kunstner, som virkelig mestrer sit håndværk og som bryder med den gængse måde at se på. At gøre skruen i en kødhakker til genstand for form vidner om en kunstner, som formår at se verden på en ny måde. Og, rykke ved vores måde at se på.

"Skruen" 1926-28
Statens Museum for Kunst

Fra den første gang jeg så "Baren" (1927) har min opvask ikke været den samme. Fra at være et irreterende kaos på køkkenbordet kan jeg i mine mest lyse øjeblikke se formen i de opstablede tallerkner og kopper.

"Baren" 1927
Privateje

Det er bestemt værd at tage en tur til Hellerup og Øregaard Museum.

Læs også Trine Ross´ anmeldelse af udstillingen.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH