tirsdag den 19. december 2006

Hammershøi


Fik du ikke set Michael Palins udsendelse i går om Vilhelm Hammershøi er der desværre nok ikke så meget at gøre andet end at håbe på en genudsendelse. Programmet formåede at formidle Palins passion for Hammershøi. Hvis det ikke lige var fordi, jeg allerede er en af "Hammershøis Venner", ville jeg være blevet det i går. Et gennemgående tema i programmet er det manglende kendskab til Hammershøi ude i verden, men sørme også herhjemme. Dette troede jeg egentlig havde ændret sig, men da jeg skulle søge et billede til dette indlæg kom Google op med et meget sørgeligt resultat på tre billeder.
Gennem udsendelsen var jeg lidt nervøs for, om vi nu skulle have endnu et program, der handlede mere om kunstneren end værkerne og om motiverne i nutiden som et forsøg på at indleve sig i kunstnerens verden. Udsendelsen handlede en del om dette, men viste sig at ende i den modsatte konklusion. Nemlig, at det er værkerne der er tilbage og taler til os.
Som kunsthistoriker er der selvfølgelig en masse jeg kunne tænke mig, at Palin havde fokuseret på frem for det han gjorde, men som formidler er jeg egentlig ganske tilfreds. Han smed en luns ud og det er op til seeren selv at søge yderligere indsigt i Hammershøis værker og begejstringen manglede ikke.
Note: Efterfølgende har jeg på venlig opfordring ændret stavemåden til den korrekte "Hammershøi" og se det gav et helt andet resultat: 11.200 hits på Google billeder!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvis du kunne stave til Hammershøi ville du få mange flere hits...! Glædelig Jul! Tim

Anonym sagde ...

På sporet af Hammershøi og andre malere der maler/malede på Røsnæs ved Kalundborg.

Se dette arrangement 17.05.2007 kl.12.15"

http://www.123hjemmeside.dk/kunstklubben/6103325

Tak for inspirationen...Diana

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH