søndag den 26. februar 2006
Miss Universum - Catti Brandelius
På udstillingen Konstfeminism var en af de, der gjorde indtryk, Catti Brandelius. Med ironisk bid tager hun fat på emner som fertilitet, shopping og ikke mindst kunstverdnen. Hun startede som korpige i popbandet Doktor Kosmos i 1991 og musikken spiller en stor rolle i hendes videoer. En blanding mellem B52, Bridget Jones og rigtig meget sig selv sætter mig i et vældigt godt humør samtidig med, at hendes bid rammer et sted i mig, hvor de samme emner tumler rundt. Miss Universum, som er hendes alter ego, tog form i 1997, hvor Catti Brandelius studerede kunst og begyndte at lave performances. Samtidig udtrykte hun sig i gennem blandt andet kronikker i radioen og dagspressen.
Miss Universum er egentlig en modpol til skønhedsdronningen, i det hun ikke vil behage verden, men lave verden om , så den behager hende. Det er der behandlingen af begrebet adskiller sig fra 70ernes. Den gang overskyggede skønhedskonkurrencerne i langt højere grad kvindebilledet end i dag. Skønhedskonkurrencer eksisterer som bekendt stadig, deres mål er ikke synderligt forandret. Netop derfor er det muligt at bruge symbolerne og vende dem om, men samtidig har vi også fået så mange andre kvindebilleder, at vi kan forholde os ironisk til skønhedsidealet som et middel til at behage.
Catti Brandelius´ nye alter ego er Profesora, som hun blandt andet turnerede med i foråret 2005.
Følg linket til Miss Universums hjemmeside og klik dig ind på "Ladda ned/Shoppa" for at se et udvalg af hendes videoer. Rigtig god fornøjelse.
Miss Universum er egentlig en modpol til skønhedsdronningen, i det hun ikke vil behage verden, men lave verden om , så den behager hende. Det er der behandlingen af begrebet adskiller sig fra 70ernes. Den gang overskyggede skønhedskonkurrencerne i langt højere grad kvindebilledet end i dag. Skønhedskonkurrencer eksisterer som bekendt stadig, deres mål er ikke synderligt forandret. Netop derfor er det muligt at bruge symbolerne og vende dem om, men samtidig har vi også fået så mange andre kvindebilleder, at vi kan forholde os ironisk til skønhedsidealet som et middel til at behage.
Catti Brandelius´ nye alter ego er Profesora, som hun blandt andet turnerede med i foråret 2005.
Følg linket til Miss Universums hjemmeside og klik dig ind på "Ladda ned/Shoppa" for at se et udvalg af hendes videoer. Rigtig god fornøjelse.
Du kan nå det endnu
Den 22.januar skulle udstillingen Konstfeminism på Dunkers Kulturhus i Helsingborg være pakket ned og havde jeg været afsted? Nå, men der er nogle ting man skal og så må skæbnen jo træde til, så udstillingsperioden blev forlænget til d.2.4. Så skulle selv jeg kunne nå at være med!
Og, jeg nåede det. Udstillingens omdrejningspunkt er svensk feministisk kunst fra 70erne op til i dag. Den tidlige del er et oplagt udgangspunkt for en reflekteren over, hvor langt vi er kommet i dag, men også en sammenligning af det tidligere med nutiden er interessant. I 70erne var moderskab, seksualitet, arbejde og skønhedsidealer i højsædet af debatten og dette afspejles i kunsten. På nogle af disse punkter er der sket et skred, så 2006 ser om ikke andet anderledes ud end 70erne. Derigennem er kunsten med til indirekte at pege på, hvor langsomt historien arbejder, men også på, hvor "skævt" den arbejder. Et værk om skønhedsidealer med udgangspunkt i skønhedskonkurrencer som miss det ene og det andet ser helt anderledes ud i 2006 end i 1970, hvor der ikke var plads til ironiseren over emnet. Et andet eksempel kunne være den såkaldte "3.verden". I 70erne stod solidariteten i højsædet. En solidaritet på afstand. I dag er den "3.verden" flyttet ind i vores verden, og vi må forholde os helt anderledes.
Det er rørende billigt at besøge Dunkers Kulturhus fra København. I Helsingør køber du hos Sundbusserne en kombi billet til overfart og Dunkers. Som studerende slap vi 45,- kr. ( entreen i sig selv for stud. er 35,-!), så bare se at komme afsted og bliv beriget med en reflekteren.
Og, jeg nåede det. Udstillingens omdrejningspunkt er svensk feministisk kunst fra 70erne op til i dag. Den tidlige del er et oplagt udgangspunkt for en reflekteren over, hvor langt vi er kommet i dag, men også en sammenligning af det tidligere med nutiden er interessant. I 70erne var moderskab, seksualitet, arbejde og skønhedsidealer i højsædet af debatten og dette afspejles i kunsten. På nogle af disse punkter er der sket et skred, så 2006 ser om ikke andet anderledes ud end 70erne. Derigennem er kunsten med til indirekte at pege på, hvor langsomt historien arbejder, men også på, hvor "skævt" den arbejder. Et værk om skønhedsidealer med udgangspunkt i skønhedskonkurrencer som miss det ene og det andet ser helt anderledes ud i 2006 end i 1970, hvor der ikke var plads til ironiseren over emnet. Et andet eksempel kunne være den såkaldte "3.verden". I 70erne stod solidariteten i højsædet. En solidaritet på afstand. I dag er den "3.verden" flyttet ind i vores verden, og vi må forholde os helt anderledes.
Det er rørende billigt at besøge Dunkers Kulturhus fra København. I Helsingør køber du hos Sundbusserne en kombi billet til overfart og Dunkers. Som studerende slap vi 45,- kr. ( entreen i sig selv for stud. er 35,-!), så bare se at komme afsted og bliv beriget med en reflekteren.
fredag den 24. februar 2006
Den usynlige succes
Den danske fotograf Tine Harden har taget fotos til et site Kvinfo er initiativtager til. Sitet hedder "Den usynlige succes" og handler om den vellykkede integration. Følg linket, se billederne og bliv klogere via teksten. For eksempel på danskeres uvidenhed om fremmede lande:
"Jeg har mødt danskere, der har spurgt, om vi i det hele taget havde køleskabe i Iran. Jeg svarede pænt ja uden at blive fornærmet." Mahasti Yazdi, København
"Jeg har mødt danskere, der har spurgt, om vi i det hele taget havde køleskabe i Iran. Jeg svarede pænt ja uden at blive fornærmet." Mahasti Yazdi, København
søndag den 19. februar 2006
Agnes og dansk kunst
Agnes Slott-Møller sammenlignede præ-rafaelitterne med dansk kunst fra begyndelsen af 1800-tallet. Hendes baggrund for den sammenligning kan læses andetsteds på bloggeren, men et andet fællestræk end det romantiske kunne også være teknikken. Her et værk af Christen Dalsgaard.
lørdag den 18. februar 2006
Brancacci kapellet Firenze
En af de kapeller der har betaget Agnes og Harald har muligvis været Brancacci kapellet
Agnes i Italien
I 1888 drog Agnes og Harald Slott-Møller ud på deres første rejse. Den bragte dem ned gennem Tyskland til Italien, hvor de besøgte flere byer. Venedig gjorde i første omgang ikke det store indtryk på dem, mens Firenze overvældede dem.:"Paa slaget 10 var vi ved Uffizi´ernes Indgangsdør og her- ja, jeg maa atter citere Dante: "her begynder det nye Liv"- "incipit vita nova". Her - i Uffizi´erne, i Billedsamlingen i Accadémia, i Bargello, i alle Firenze´s hellige Kirker og Klostre og udover dets Gader og Pladser aabnede en ny Verden sig for os, en Verden af Kunst og Skønhed, en Billedverden med Præg af ædel Ungdom, af evig Ungdom, af Alvor og dyb Følelse, der ganske henrev os." ("Folkevisebilleder"). Det var især Simone Martini, Massacio og Giotto, men også Ghirlandajo og Benezzo Gozzoli der rev dem med.
tirsdag den 14. februar 2006
Agnes og præ-rafaelitterne
Det lykkedes Agnes og Harald at komme ind og se en privat samling i London. En mr.Leatheart ønskede at sælge sin samling og her i blandt en række præ-rafaelistiske værker. Fire af dem kan ses her på siden. Interessant nok sammenligner hun malerierne med dansk kunst i 1840-60erne, Jørgen Roed, Jørgen Sonne og Christen Dalsgaard:" .....der var en saa tydelig udtalt Slægtslighed mellem denne kunst og vor egen; en klassisk Uskyld og Alvor, rene, friske Kunstnersind og nogle pokkers klare øjne til at iagttage Tingene med. Det var en saa udpræget nordisk Kunst, paa én Gang sværmerisk og virkelighedstro, følsom og fuld af lune, klar og frisk i Farve, klar og fast i Tegning og Formgivning" (s.54)
mandag den 13. februar 2006
Isobel Lilian Gloag
Isobel Lilian Gloag blev født i London 1868 og døde samme sted i 1917. Udover romantiske præ-rafelistisk inspirerede malerier, malede hun en del portrætter og blomstermalerier. Hun virkede også som illustrator, kreerede posters og lavede glasmalerier. Du kan læse mere om hende ved at følge linket.
søndag den 12. februar 2006
Mere af samme skuffe
Hvis du nu har fået lyst til at snuse mere til præ-rafaelitterne, kan jeg anbefale denne side. Der er en interessant zoomeffekt, så du kan komme tættere på værkerne. Følg trygt linket.
Agnes og England
Efter en uge med meget arbejde - banken bliver så glad! - smed jeg mig på sofaen i går med Agnes Slott-Møllers (1862-1937) selvbiografi "Folkevisebilleder". Den er skrevet i 1923 og giver et indblik i, hvordan den da 75- årige Agnes ønskede at blive husket. Hendes dansksindethed er stor og hendes historieinteresse koncentrerer sig om middelalderen, her især folkeviserne. I den kommende uge kommer det dog mere til at dreje sig om dem, der inspirerede hende end hende selv.
I 1896 tog hun og Harald for første gang til England. Gennem magasinet "The Studio" havde de lært præ-rafaelitterne og deres efterfølgere at kende og fundet deres interessefæller: Vi hungrede og tørstede efter en kunst, der kunde give os noget andet end de evindeligt gentagne "vore egne Vinneverrer" i Portrætgrupper af kendte Malere, "Interiører" tomme stuer man kunde kede sig tildøde i, eller ikke altid lige morsomme Skagensbilleder (s.49). Nu ville de over og se kunst, der gik i en anden retning. De nøjedes dog ikke med at opsøge præ-rafaelitterne, men besøgte både offentlige og private kunstsamlinger. På denne måde kom de til at kende John Constable og Turner samt G.F.Watts. Sidstnævnte har øjensynligt gjort et stort indtryk: At ville i faa Ord give et indtryk af ad hvilke veje disse Billeder greb og betog En er ikke muligt.Ord kan ikke gaa ad den Vej til Sindet som Øjet fører" (s.53). Især nævner hun "Kærligheden og Livet", "Kærligheden og Døden" og "Haabet".
Der kan læses om GF Watts ved at følge linket.
I 1896 tog hun og Harald for første gang til England. Gennem magasinet "The Studio" havde de lært præ-rafaelitterne og deres efterfølgere at kende og fundet deres interessefæller: Vi hungrede og tørstede efter en kunst, der kunde give os noget andet end de evindeligt gentagne "vore egne Vinneverrer" i Portrætgrupper af kendte Malere, "Interiører" tomme stuer man kunde kede sig tildøde i, eller ikke altid lige morsomme Skagensbilleder (s.49). Nu ville de over og se kunst, der gik i en anden retning. De nøjedes dog ikke med at opsøge præ-rafaelitterne, men besøgte både offentlige og private kunstsamlinger. På denne måde kom de til at kende John Constable og Turner samt G.F.Watts. Sidstnævnte har øjensynligt gjort et stort indtryk: At ville i faa Ord give et indtryk af ad hvilke veje disse Billeder greb og betog En er ikke muligt.Ord kan ikke gaa ad den Vej til Sindet som Øjet fører" (s.53). Især nævner hun "Kærligheden og Livet", "Kærligheden og Døden" og "Haabet".
Der kan læses om GF Watts ved at følge linket.
onsdag den 1. februar 2006
Kunsthåndværk
Efter jeg søndag havde taget en tur i drømmeland med magasinet "Country Living", gik jeg på nettet med nogle af de adresser, der var i bladet. Her stødte jeg blandt andet på en side med skotsk kunsthåndværk. Lækker side, men vanvittig langsom ( du kan selv prøve på www.papastour.com , men gør det kun, hvis du har en rolig dag) . Det gav mig blod på tanden til at søge efter en dansk pendant, og det lykkedes at finde noget lignende. Faktisk fik jeg både meget mere, men også mindre da siden ikke udelukkende er en salgsside. Tjek den selv ved at følge linket.
Abonner på:
Opslag (Atom)
"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH