tirsdag den 9. januar 2007
Manet´s La Prune
Manet´s maleri La Prune er et af de værker der er at se på Glyptotekets udstilling Kvinder i Impressionismen. Modellen er ifølge Wikipeda skuespillerinden Ellen Andrée, men da der ikke er tale om et portræt af hende er dette for så vidt kun interessant, hvis man er interesseret i hendes biografi eller hvem der sad model til Manets malerier. Det kvindebillede maleriet repræsenterer er billedet af den moderne kvinde - la femme nouvelle/Den Ny Kvinde. En meget bred betegnelse som i datidens presse blev brugt i debatten om kvinders rettigheder. I sin yderste konsekvens er la femme nouvelle en trussel mod hjemmets opbygning. Hun efterlader opvasken og bleskiftningen til manden for at cykle til kvindekongres og forventer at maden står på bordet, når hun kommer hjem.
En karrikatur fra Le Grelot 1896
Realiteten var at de rettigheder kvinderne tilkæmpede sig var afhængige af blandt andet klassetilhørsforhold. Det var for eksempel generelt ikke velanset for en kvinde at blive set alene i det offentlige rum. Denne rettighed var sværere at tilkæmpe sig for en borgerlig kvinde end for en arbejderkvinde. Nødvendigheden af at tjene penge var uforenelig med et forbud om at blive set i det offentlige rum. Hvor i mod en borgerlig kvinde var bundet til borgerskabets ideal om at kvinden hørte til i hjemmet. Et ideal som borgerskabet havde råd til.
At gå på café er dog ikke bundet til behovet for at tjene penge og farerne lurede for både borgerskabets og arbejderklassens kvinder. Degas´maleri Absintdrikkerne er et udtryk for denne fare.
Selv indenfor borgerskabet var der forskellige grader af frihed for kvinderne alt afhængig af familiens frisind eller mangel på samme. Manet´s maleri af en avis- læsende kvinde på cafe er en repræsentation af dette. At hun er borgerlig ses på hendes påklædning. Handskerne der holder om avisstangen og den ene side af avisen, hatten der matcher frakken. Avisstangen er samtidig en indikation af at hun sidder på en cafe.
Kvinden på maleriet La Prune er ikke borgerlig. Blandt andet hendes store ubehandskede hænder og hatten, der er en all round hat fremfor en der er købt til at matche kjolen, viser dette. Hun er en grisette. En ung arbejderkvinde som omsætter sine tjente penge i fint tøj og nyder at gå ud på café, til koncerter og andre fornøjelser. Cigaretten i hendes hånd indikerer at hun desuden er en femme nouvelle i den brede betydning. Rygning i det offentlige rum var et mandligt privilegium som den den ny kvinde tilkæmpede sig. Røntgenbilleder af maleriet viser at det var vigtigt for Manet at få den med og at han derfor overvejede flere placeringer af den inden den endte i hendes venstre hånd.
Hendes synlige træthed er også med til at vise at hun tilhører arbejderklassen. Denne klasses femme nouvelles betalte en pris for det nye liv i form af en evig kamp for at få det til at hænge sammen. Ikke kun økonomisk, men også tidsmæssigt. Lange arbejdsdage tærede på energien, men i stedet for hvile trak det frie og underholdende liv på cafeerne. Hun er da heller ikke en stakkel, faktisk er hun meget sympatisk.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH
Ingen kommentarer:
Send en kommentar