fredag den 23. februar 2007

Rita Kernn-Larsen


Rita Kernn-Larsen (1904-1998) "Drømmen" ("Morgenstund")

"Farverne pipper frem som krokus i surrealismens første morgen". (Eiler Bille om RKL i "Linien" 10, 1935)

Sammen med Elsa Thoresen er Rita Kernn-Larsen blandt de kendte danske surrealister, som dog aldrig har fået så meget omtale som Wilhelm Freddie. På ingen måde lige så provokerende som Freddie og en karriere som foregik lige så meget i udlandet som herhjemme har måske gjort sit for slet ikke at udelukke det kendte kønsaspekt.
Som Franciska Clausen studerede også Rita Kernn-Larsen hos Léger i Paris som mesterelev og tiden i byens internationale kunstnermiljø satte sit præg på hendes kunst. Debutudstillingen herhjemme i 1934 fik en stormende modtagelse. På dette tidspunkt var hun præget af opholdet hos Léger og stilen lagde sig op ad ham, Picasso og Braque. Dog var der i enkelte værker en tendens over mod det kubistisk-surrealistiske. Og det blev det surrealistiske der tog over indtil hun efter 2. Verdenskrig ikke længere følte at den indre virkeligheds syner havde relevans efter at være overgået af den ydre virkelighed krigen formede og viste. Herefter malede hun dels i en stiliseret, dekorativ naturalisme og dels i en collagestil der bærer præg af de unge abstrakte år uden at være en kopi af denne.


Rita Kernn-Larsen "Dans og Kontradans", 1936

Mest kendt er dog hendes surrealistike værker. I Paris havde hun stiftet bekendtskab med stilen og da hun kom hjem udviklede hendes værker sig mere og mere i denne retning. Dette begejstrede digteren Gustav Munch-Petersen og gennem ham fik hun kontakt med Vilhelm Bjerke-Petersen og Elsa Thoresen, der på dette tidspunkt var medlemmer af kunstnergruppen Linien ligesom Munch-Petersen var det. Gruppen bestod på dette tidspunkt derudover af Eiler Bille og Richard Mortensen. Ret hurtigt blev gruppen dog sprængt. Dette skyldtes Bjerke-Petersens udlægning af surrealismen i den bog han udgav i 1934 med samme titel. Bille og Mortensen beholdt tidsskriftet Linien som var knyttet til gruppen og lagde i november nummeret 1934 ud med følgende overskrift:"linien tager afstand fra bjerke-petersens bog:surrealisme". At Rita Kernn-Larsen fulgte med Bjerke-Petersen havde ingen indflydelse på respekten fra de to "redaktører", som det ses af det indledende citat.



Hun blev ikke længe i Danmark. Allerede i 1937 vendte hun igen næsen mod Paris og under 2.Verdenskrig boede hun i London. I perioden 1947-1992 havde hun base i det af danske provenceelskere kendte St.Jeanett. Rita Kernn-Larsen var altså mere internationalist end bundet til Danmark og nød godt af de internationale kunstnermiljøer i Paris og London hun færdedes i. Du kan læse mere om hende her.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH