mandag den 6. august 2007

Kunsthistorie

Vejen til at få et hurtigt overblik over kunsthistorien, går mange veje. Der er selvfølgelig klasikerne Gombrich og Janson, men de har aldrig rigtigt tilfredsstillet mig. Tvært i mod har de nok nærmere irreteret mig.
Så prøvede jeg mig med Marilyn Stockstead



Den er for så vidt ikke ringe. Meget omfattende og skrevet med et blik på den nyere kunsthistorie, hvilket vil sige, at den inkluderer kvindelige kunstnere og ikke - vestlig kunst. Jeg er bare ikke kommet så langt i den. Der er et eller andet ved omfanget og layoutet i den udgave jeg har, der ikke appelerer til hyggelæsning. Men jeg vælger af og til et afsnit ud og den er bestemt bedre end Gombrich og Janson.



Den sidste jeg har haft i er Frederick Hartts "Art: A History of Painting, Sculpture and Architecture" fra 1976. Jeg er meget begejstret for hele det indledende kapitel. Her gennemgår Hartt blandt andet: "hvad er kunst", "hvad er stil" og ikke mindst retninger indenfor den kunsthistoriske teori. Det hele er skrevet i et levende og systematisk sprog. Det kapitel må nærmest siges at være et "must". De næste kapitler er korte, men stadig levende skrevet. Desværre har jeg ikke volume 2, hvor Hartts speciale, renæsancen, behandles, men hans kapitler om kunsten i middelalderen er lige så kedelige som alle andre.



Hvordan kan noget så spændende som for eksempel portalen i Autun, hvor billedet er fra, gøres så kedeligt?
Problemet med meget litteratur om romansk og gotisk kunst er, at det er præget af opremsning på opremsing og det er altså ikke synderligt spændende. Det gælder for så vidt også litteratur om de danske kalkmalerier med enkelte undtagelser. For eksempel gør de korte afsnit i serien Danske Kalkmalerier emnet betydeligt mere spændende. Også i det de er skrevet af forskellige fagfolk med hver deres vinkel på emnet.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH