torsdag den 18. januar 2007

Interview med Paint Over


Er du nysgerrig efter at vide mere om kunstnerkollektivet Paint Over - Artblog i december, benyt overskriften forneden for at komme til indlægget - så bringer Kopenhagen i denne uge et interview. Du finder det her



Hvis du er interesseret i at vide mere om Olivia Holm-Møllers værk Wienerpige har Per Andersen lagt en meget nyttig kommentar under blogindlægget i tirsdags - tak for det!

onsdag den 17. januar 2007

Agnes Slott-Møller


Der er også et par værker af Agnes Slott-møller på auktion for øjeblikket.
Det ene er den viste tegning fra Gargnano i Italien. På KunstAuktionOnline står det næste bud p.t. i kr.1400,-.
Hos Bruun Rasmussen er det et maleri der er på auktion: Måneskinsstemning, i baggrunden by. Det ser ikke helt uinteressant ud, men har været repareret, så det vil nok være en god ide at tage på eftersyn i Vejle, hvis det frister.

tirsdag den 16. januar 2007

Olivia Holm-Møller


Det er for tiden muligt at erhverve sig tre værker af Olivia Holm-Møller. Bedst må siges at være "To kvinder i ørkenen" som er på auktion hos Bruun Rasmussen. Du kan se det her. I følge auktionshuset er der intet bemærke, hvilket vil sige det er i god stand.
Det samme kan desværre ikke siges om "Wienerpigen" der også er på auktion hos Bruun Rasmussen. Her bølger pladen, men udover det er maleriet heller ikke signeret. Måske skyldes det, at Olivia Holm-Møller ikke har været helt tilfreds med det.
Heller ikke det afbillede træsnit "Badende børn" er i helt god stand. Dette er på auktion hos KunstAuktionOnline og de bemærker at trykket fremstår med brune pletter og gulnet papir. Det ville ellers være indenfor en økonomisk rækkevidde for de fleste, men nu skal man jo ikke bare nøjes. Personligt vil jeg investere i en lottokupon og håbe på en gevinst der sætter mig i stand til at købe "To kvinder i ørkenen" - en absolut favorit, ikke kun blandt de tre nævnte.

søndag den 14. januar 2007


For koldt og blæsende til at gå udenfor en dør, men alligevel lyst til en udstilling? Så kan jeg varmt anbefale Meg Mosleys virtuelle gallery. Med en grundplan som et museum kan du klikke dig igennem de forskellige rum med reflektioner over begreber som erindring og rejse. Skoene her symboliserer enkelt og nærværende rejsen og er en del af et større projekt, hvor sko er blevet påtrykt kort over Londons forskellige bydele.




Vejret appelerer ikke ligefrem til campingferie, men alligevel kan jeg ikke lade være med at vælge dette billede til at illustrere noget af det den italienske kunstner Loris Cecchini arbejder med. Hans værker er præget af lethed, nogle som denne af gennemsigtighed og andre af det flydende. Hårde materialer får et blødt udtryk, ugennemsigtlige materialer bliver gennemsigtige og bløde materialer som skyerne her nedenunder sammensættes af hårde plastikbolde. Dog bevarer alle genstande deres genkendelighed.



Loris Cecchini er dagens billede på Myspace. I serien Italiensk Samtidskunst er jeg nu nået til nr.9. Opgaven er ikke nødvendigvis let, men spændende. Som det er for meget dansk samtidskunst, der endnu ikke har opnået international anerkendelse,er det også for italiensk samtidskunst, sådan at det er meget vanskeligt at finde informationer om kunstneren på engelsk. Der er også mange blindgyder når jagten går efter billeder på en kunstner, hvis navn jeg har fundet et eller andet sted. Det appelerer naturligvis til at samle serien på en eller anden måde og det vil jeg da også gøre en dag.

tirsdag den 9. januar 2007

Manet´s La Prune



Manet´s maleri La Prune er et af de værker der er at se på Glyptotekets udstilling Kvinder i Impressionismen. Modellen er ifølge Wikipeda skuespillerinden Ellen Andrée, men da der ikke er tale om et portræt af hende er dette for så vidt kun interessant, hvis man er interesseret i hendes biografi eller hvem der sad model til Manets malerier. Det kvindebillede maleriet repræsenterer er billedet af den moderne kvinde - la femme nouvelle/Den Ny Kvinde. En meget bred betegnelse som i datidens presse blev brugt i debatten om kvinders rettigheder. I sin yderste konsekvens er la femme nouvelle en trussel mod hjemmets opbygning. Hun efterlader opvasken og bleskiftningen til manden for at cykle til kvindekongres og forventer at maden står på bordet, når hun kommer hjem.


En karrikatur fra Le Grelot 1896

Realiteten var at de rettigheder kvinderne tilkæmpede sig var afhængige af blandt andet klassetilhørsforhold. Det var for eksempel generelt ikke velanset for en kvinde at blive set alene i det offentlige rum. Denne rettighed var sværere at tilkæmpe sig for en borgerlig kvinde end for en arbejderkvinde. Nødvendigheden af at tjene penge var uforenelig med et forbud om at blive set i det offentlige rum. Hvor i mod en borgerlig kvinde var bundet til borgerskabets ideal om at kvinden hørte til i hjemmet. Et ideal som borgerskabet havde råd til.
At gå på café er dog ikke bundet til behovet for at tjene penge og farerne lurede for både borgerskabets og arbejderklassens kvinder. Degas´maleri Absintdrikkerne er et udtryk for denne fare.



Selv indenfor borgerskabet var der forskellige grader af frihed for kvinderne alt afhængig af familiens frisind eller mangel på samme. Manet´s maleri af en avis- læsende kvinde på cafe er en repræsentation af dette. At hun er borgerlig ses på hendes påklædning. Handskerne der holder om avisstangen og den ene side af avisen, hatten der matcher frakken. Avisstangen er samtidig en indikation af at hun sidder på en cafe.



Kvinden på maleriet La Prune er ikke borgerlig. Blandt andet hendes store ubehandskede hænder og hatten, der er en all round hat fremfor en der er købt til at matche kjolen, viser dette. Hun er en grisette. En ung arbejderkvinde som omsætter sine tjente penge i fint tøj og nyder at gå ud på café, til koncerter og andre fornøjelser. Cigaretten i hendes hånd indikerer at hun desuden er en femme nouvelle i den brede betydning. Rygning i det offentlige rum var et mandligt privilegium som den den ny kvinde tilkæmpede sig. Røntgenbilleder af maleriet viser at det var vigtigt for Manet at få den med og at han derfor overvejede flere placeringer af den inden den endte i hendes venstre hånd.
Hendes synlige træthed er også med til at vise at hun tilhører arbejderklassen. Denne klasses femme nouvelles betalte en pris for det nye liv i form af en evig kamp for at få det til at hænge sammen. Ikke kun økonomisk, men også tidsmæssigt. Lange arbejdsdage tærede på energien, men i stedet for hvile trak det frie og underholdende liv på cafeerne. Hun er da heller ikke en stakkel, faktisk er hun meget sympatisk.

onsdag den 3. januar 2007

Polka prikker




Da jeg lavede research på Sonia Delaunay stødte jeg et sted på internettet på postulatet, at hun skulle være opfinderen af polka prikkerne. Det er hermed modbevist med to heste fra ca.1350. Hestene kan du se i Skibby kirke.
Polkaprikken er ikke forbeholdt tekstiler, biler og heste. Denne brødrister vil da lyse op i et hvilken som helst køkken

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH