tirsdag den 9. december 2008

Got one!

I min frokostpause i dag surfede jeg lige forbi The Guardian og så tog dagen en ganske anden drejning.



Keith Tyson ville sætte roulettehjulet i gang over middag og de første 5000 ville kunne downloade et unikt kunstværk ganske gratis. Ideen var, at værket ville tage form alt afhængig af, hvor roulettehjulet - i form af en række roterende røde, sorte og grønne streger - stoppede.
Middagstid var naturligvis engelsk tid, så jeg måtte vente tålmodigt. Indrømmet mellem 13 og 14 var jeg ikke specielt koncentreret om mit arbejde.
De første 40 minutter brød siden sammen og panikken var til at tøjle. Hvis jeg ikke kunne komme ind, var sandsynligheden ikke stor for at andre kunne. 13.45 var der bid og så overså jeg, at billedet ville komme i et pop-up billede! Der var kun et værk pr. ip-adresse, så der røg det. I lettere panik styrtede jeg ind til min kollegas computer, men adrealin og spil er ikke altid en god kombination. Koncentrationen røg og jeg fik ikke noget ud af det.
Men alt godt kommer til dem, der kan vente, så for sjov prøvede jeg på min egen computer, da jeg kom hjem. Bingo! Nu har jeg mit eget minde om en sjov eftermiddag. Under dække af at ville sammenligne, downloadede jeg også et på mandens computer. Og, det er ganske vist. De er ikke ens.
Dog fik ingen af os jackpot - et helt grønt billede - men vi har da begge et par grønne streger i blandt de sorte og røde.
Sjov ide og at dømme efter kommentarerne på The Guardians side er jeg ikke den eneste, der har moret mig og mærket spillets sus.

Læs om Keith Tysons ide bag værket
Prøv lykken

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH