fredag den 2. januar 2009

Museer der twitter

Bloggen Museum 2.0, som er en uudtømmelig inspirationskilde for museer omkring web 2.0 havde d.30.december et indlæg om museer og Twitter.



Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvordan en kulturinstitution bruger de muligheder, der ligger i web 2.0, men det kræver også en anderledes tænkning. Som Nina Simon skriver på Museum 2.0 - lad være med at spamme mig med, at jeg skal besøge jeres museum. Grib chancen for via twitter at fortælle noget jeg ikke kan læse mig til andre steder. F.eks. skrev Whitney Museum 18.dec. dette: Chatting about the raffle at last night's staff holiday party. The best prizes: a smoked turkey, Giants tickets, an extra vacation day. En god ide at lade os komme bag facaden.
Men twitter kan naturligvis også bruges til korte pressemeddelelser, når museet er blevet omtalt eller har indkøbt en ny genstand. Eller til at fortælle om oplevelser i hverdagen.

Som privatperson var jeg i begyndelsen lidt skeptisk omkring twitter. Hvis jeg vil lade mine venner vide, hvad jeg laver lige nu, bruger jeg facebook. Men nu bruger jeg twitter til at fortælle om kunstnere eller andet kunstrelateret, som beskæftiger mig. Mit kriterie er, at det skal have interesse for andre, som også beskæftiger sig med kunst. Og, så er det et oplagt sted at slå en fanfare for dansk kunst.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH