søndag den 18. juli 2010

Kunstnerfamilien Swane

Egentlig har jeg aldrig været specielt begejstret for Sigurd Swanes værker. Ikke fordi de er dårlige. Det er bare ikke en stil, der fanger mig. Der i mod ville jeg gerne se mange flere af Henrik Swanes fotografier!

Det var derfor ikke for kunstens skyld, at vi i går tog på udflugt til Malergården. Det var haven, der trak. Og, det er da også den og huset, der er i centrum. Kunstværkerne "drukner" lidt i alle møblerne og historien om Swanernes liv. Til forskel for Johannes Larsen museet har Malergården nemlig ikke en separat udstillingsbygning, hvor værkerne kan udfolde sig.


Gerda Swane (1930-2004)


Sigurd Swane (1879-1973)


Sigurd Swane (1879-1973)

Vel hjemme igen læste jeg med stor fornøjelse bogen om "Henriks liv", som antik-blog skrev om i januar i år. Og, jeg er fuldt ud enig i, at nu da bogen har givet Henrik lov til at tage til genmæle, så er det på tide at sætte fokus på hans fotografier. Hvem skriver den bog?

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH