søndag den 4. juli 2010

Zineb Sedira

Hvor Jytte Høy gav mig et nyt blik på hverdagens genstande og Pascale Tayou styrkede glæden over livet, så slog Zineb Sedira fuldstændig benene væk under mig i den forløbne uge. Det var en af de udstillingsbesøg, som ikke var planlagt. Sådan set bare en bonus i forbindelse med det planlagte: Kick Off i Kunsthallen Nikolaj. Men hvilken bonus! Jeg var rigtig glad for, at Kick Off for en stor dels vedkommende var gensyn med gamle venner, for jeg havde svært ved at ryste Zineb Sedira af mig og træde ind i en anden verden.


Det var især værkerne Floating Coffins (2009)og Saphir (2006) der betog mig. I disse værker går lyd og billede op i en højere enhed, som rev mig helt med. Æstetikken i Saphir er tilmed overvældende og hvad der virker tilfældigt viser sig at være helt tilsigtet.

Zineb Sedira "Under the Sky and Over the Sea" vises i Kunsthallen Nikolaj til og med 15. august.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH