mandag den 13. september 2010

Rose Eken på Overgaden

I lørdags var vi til koncert med Emma Acs and The Inbred Family. Et nyt spændende dansk band, som jeg har fået kendskab til gennem Mod Strømmen. Ikke direkte ved at læse bloggen eller høre radioprogrammet, men fordi jeg er gift med en af radioværterne. Det var da også ham jeg var ude med og som så ofte før hentede han sætlisten efter koncerten. En vane jeg aldrig har skænket en tanke før, men efter at have set Rose Ekens udstilling på Overgaden kunne jeg alligevel ikke lade være med at trække på smilebåndet og spørge om han skulle hjem og brodere.


Rose Ekens undersøgelsesfelt er rockmusikken, som hun ser på gennem broderi, papmache og video.
På Overgadens hjemmeside kan man læse, at Rose Ekens fascination af rockmusikken som kulturelt fænomen blandt andet kommer til udtryk i hendes korsstingsbroderier af forskellige bands’ håndskrevne sætlister: "Det fine hvide silke og det detaljerede håndarbejde står i skarp kontrast til den oprindelige sætlistes flygtige natur; efter koncerten har sætlisten udtjent sin funktion og efterlades skødesløst på scenekanten eller glemmes mellem de halvtomme flasker i bandrummet. Ved at stille skarpt på dette ellers oversete element ved en koncert, peger Eken på listens betydning, som det eneste konkrete objekt der står tilbage når lyden forstummer". Man kan også sige, at ved netop at bruge broderiet, som typisk er en kvindelig beskæftigelse, sætter hun dette op mod den meget maskuline energi, der ofte er i rockmusikken.


Personligt er jeg dog mest begejstret for hendes videoinstallation, "Because the Night (Belongs to Us)". En videocollage af dokumentar, filmklip og Ekens egen miniatureverden i papmache.

I forbindelse med udstillingen afholdes der en række koncerter. Programmet kan ses på Overgadens hjemmeside.

Læs interview med Rose Eken
Rose Eken har også været gæst på radioprogrammet Mod Strømmen. Link til udsendelsen kan findes på Mod Strømmens blog.

Og, hvorfor ikke slutte, hvor jeg startede. Her Emma Acs and The Inbred Family med Green Stars and an Orange Sun. God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH