fredag den 4. februar 2005

Et slag for det lille museum

"Hvad Trusterne er i de store Landes Handelsliv, er Statsmuseerne i Samlerverdenen. Langsomt, men uafvendeligt opsluger de den ene Privatsamling efter den anden....De fleste Museumsmænd også herhjemme sværger til denne Udvikling. De ser lige ondt til den lille Privatsamling og til de Museer, der har et mindre Udvalg af en Kunstart, der er bedre repræsenteret i Statens Samlinger. Det piner dem, at orientalske Porcelæner og gamle Møbler er fordelt på flere Samlinger og ikke koncentreret i én, og tidlig og sildig prædiker de Udveksling for at opnå Ensartethed, System og Koncentration" Uddrag af kronik i Politiken september 1921 af Frederik Poulsen (1876-1950), klassisk arkæolog.Direktør for Ny Carlsberg Glyptoteket.
Ensartethed, system og koncentration betyder udelukkelse af det der ikke passer ind i kasserne. Uvilkårligt ryger mangfoldigheden på den konto. En kunstner som Jens Søndergaard fremstår i de store samlinger som f.eks. Århus og Ålborg som mørkemaleren. Et billede der understøttes af monografier om kunstneren, som ligger vægt på indflydelsen fra den barske opvækst i Nordvestjylland. Tag til det lille museum i Heltborg, Thy og se en helt anden Jens. En lys, farverig og munter maler. Det store museum kan endnu ikke løsrive sig fra en tidligere stadfæstet kanon der forudsætter ensartethed. Hvorfor det lige er den mørke Jens, der bliver tilføjet den kunsthistoriske kanon, er en anden sag. Det lille museum kan altså være med til at give et mere rigt billede af en kunstner ved at fokusere på en anden side af kunstnerens virke.
Hvad det lille museum også kan er at give mulighed for en anden slags koncentration end den Poulsen i første omgang hentyder til. Nemlig den der kommer af, at den udstillede mængde af værker ikke overvælder en.
Danmark og især Jylland har en masse små museer som lever en økonomisk tilværelse på spareplanet uden støtte fra alverdens fonde. Når de ikke får de midler de søger, er fondene med til at cementere en centralkoncentration. Det er da kedeligt.
Poulsen skriver videre i sin kronik: "...Landskabet, Rejsestemningen, Samlingernes Lidenhed, der muliggjorde Overblik, intim Tilegnelse og Gentagelse, alt det i Forening gjorde Sindene beredte og feststemte. Og bagefter kunde Indtrykkene fæstnes gennem vandringer og samtaler i den frie Natur" Med 2005 formulering bliver det til noget i retning af: Kom så afsted, lav en picnickurv, se god kunst og nyd det danske landskab. Horisonten er videre ude på landet.

Du kan læse mere om Jens Søndergård her:
http://www.kid.dk/Weilbach.asp?ObjectId=922&wTekstId=49557
og om museet i Heltborg her:
http://www.thistedmuseum.dk/

Og skulle du komme forbi Thisted, kan du se mere munter og farverig Jens på biblioteket.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH