onsdag den 23. februar 2005

Scritiae

I min beskrivelse af pilgrimskirken Vézelay, nævnte jeg et par med grisenæser, som jeg ikke kendte til. Det gør jeg nu og jeg bliver nødt til at undskylde overfor dem, for deres næser er aldeles ikke fra grise. Man kan dog godt sige, at deres næser mere ligner snuder. De hedder scritiaer og tilhører i følge Plinius en nomadestamme fra Nordindien. De beskrives også som værende lamme. I Vézelay tager manden sig da også til hoften, mens han støtter sig til kvinden. Hun peger desuden ned på sin hofte. De er i følge kunsthistorikeren Adolf Katzenellenbogen del af det program i Vézelays hovedindgang, der skal fortælle om alle de folk og folkeslag apostelene sendes ud for at sprede det gode budskab til. Her i blandt er både dem, jeg kalder fantastiske væsener, andre mindre fantastiske folkeslag og de syge.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH