søndag den 19. november 2006

The Guardian



En af mine yndlingsbeskæftigelser har længe været at læse The Guardians kunstsider på nettet. I en periode måtte jeg dog holde en pause, da det gjorde mig opmærksom på alt det jeg gerne ville se i London uden muligheden for at gøre det. Men deres artikler er for interessante til at det skal holde en tilbage. Nu har de også lavet en blog, hvor læserne har mulighed for at kommentere indlæggene. Et indlæg om diskussionen af hvem der købte verdens dyreste maleri Who bought the Pollock hører denne uge til. Man skal være registreret for at kommentere, men det er ganske gratis, så det kan ikke være det der stopper kommentarerne. Dem er der nemlig ikke mange af, men måske er de fleste bare endnu ikke vant til denne debatform.




En boganmeldelse er i dagens Observer blevet til en reflektion over vores manglende betagelse af de udstillede værker, når vi går på udstilling. Menneskemængden, antallet af reproduktioner - I´ve got the postcard - mængden af værker, som kan være overvældende er alle emner som reflektionen berør. Fools rush in giver også en selv noget at tænke over og på trods af at anmelderen finder T.J.Clarks "The Sight of Dead" meget kedelig og søvndyssende, føler jeg mig fristet til læse den. Mest fordi, at jeg synes eksperimentet med hver dag at gå ind og se de samme to værker og føre dagbog over oplevelsen er interessant. Desværre er jeg aldrig kommet igennem en eneste bog af T.J.Clark, da jeg faktisk har været ved at falde i søvn, når jeg forsøgte, men det er vel altid værd at prøve igen. Nu er jeg jo ihvertfald advaret.
De to værker T.J.Clark så på hver dag er Nicolas Poussin: Landscape with a Calm (Getty Museum) og Landscape with a Man Killed by a Snake National Gallery, som jeg også har "lånt" biledet fra)

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH