tirsdag den 7. november 2006

The Strawberry Girl


Fans af Helen Mirrens fabelagtige fremstilling af Jane Tennyson i krimi serien "Mistænkt" sad klæbet til fjernsynet i går aftes og vil gøre det igen i aften. The final Act. Ikke flere afsnit, tilbage er efter i aften kun at se de gamle afsnit igen og igen. I gårdsdagens afsnit mødte vi ikke kun en gammel kending fra tidligere afsnit - Bill, men også en af mine gamle bekendte - The Strawberry Girl af Joshua Reynolds. Hun spiller en stor rolle i min beslutning om at læse kunsthistorie. Fire dage i London tog det mig at komme så langt, at jeg vidste det måtte være næste skridt. Dage fuld af kunst. Og, hvorfor skulle så et så nærmest sødladent maleri være en væsentlig faktor? Jo, fordi det er mere end "grædende børn". Maleriet besidder en social indignation bag det "nuttede". Reynolds var præget af oplysningstidens idealer og pigen kigger ikke anklagende på beskueren, blot nærmest resignerende, afventende. Maleriet er et af mange portætter af børn, som han malede i 1770erne og et af de stærkeste. Reynolds har i sine memoirer selv beskrevet maleriet som et af sine bedste. Det er svært at være uenig i det.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH