tirsdag den 14. november 2006

Viggos flyveører





Mine to studier i oktober af flyveører kan måske udvikle sig til en hel lille samling. Ihvertfald har de affødt, at en god ven sendte mig dette Viggo Johansen (1851-1935) maleri, hvor ørerne bliver et studie i lys både hos moderen og barnet.




Maleriet er fra 1885 og har titlen Sovekammerscene. Viggo Johansen hørte til i kredsen af Skagensmalere og hans vel nok mest kendte maleri er Glade Jul (1891). Selv husker jeg det fra et hæfte med julesange fra Familie Journalen. Maleriet hænger på den Hirschsprungske Samling, hvor også Sovekammerscene i følge Weilbach befinder sig. Jeg husker ikke selv at have set det, men måske har jeg bare ikke været opmærksom på det eller også er det på magasin.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej med dig.

Jeg har med stor interesse læst alle dine interessante betragtninger om flyveører i kunsten. Må man have lov til at spørge hvor din betagelse for udstående ører stammer fra?

Jeg er selv optaget af emnet, og forsøger p.t. at skrive en bog om det.

Jeg ville glæde mig over et svar.

På forhånd tak & bedste hilsner

Jan

Landliggeren sagde ...

Hej Jan

Da du ikke har efterladt en e-mail adresse, må jeg satse på, at du går her tilbage for at finde svaret.
Interessen kommer ganske simpelt af, at jeg selv har nogle moderate flyveører. Da jeg ikke vil vedstå, at jeg er i besiddelse af komplekser :-), har jeg vendt det til en joke, som nu har udmøntet sig i en gennemgang af flyveører i kunsten, godt hjulpet af en af mine gode venner, som heller ikke lider af komplekser over sine store ører :-)

Anonym sagde ...

Hej Birgitte.

Tak for dit svar. Og for din interessante side om flyveører i kunsten, som har inspireret mig meget.

Held og lykke fremover. Jeg vil holde med "flyveøre-nyt" på din artblofg-side fra tid til anden:-)

Du kan altid skrive til mig på coach@jpjessen.dk

Bedste hilsner
Jan

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH