torsdag den 17. maj 2007

Kr. Himmelfart

Dagen i dag - Kr. Himmelfart - fik mig til at lede i mine noter efter et eksamensoplæg jeg lavede for et par år siden. Kurset jeg havde fulgt omhandlede romanske skulpturer i Frankrig og underviseren var Dorthe Falcon Møller.
Jeg gik til eksamen i fortolkninger af den centrale portal i Vezélay og det var oplægget til den eksamen jeg ledte efter og fandt.




Da der findes flere forskellige fortolkninger af portalen vil det være alt for omfattende at gå ind i dem her. Adolf Katzenellenbogen skrev i sin fortolkning,"The Central Tympanon at Vézelay", 1944, ganske rigtigt, at portalen giver én mening, hvis tympanon forbindes med lintellen og en anden, hvis den forbindes med arkivolterne. Dertil kommer min teori, at portalen er skabt så den giver én mening for de pilgrimme som ventede foran portalen og en anden for de munke, der havde deres daglige gang i kirken. Denne teori bygger dels på Peter Low "You who once were far off: Enliving scripture in the main portal at Vezelay", 2003 og dels på Michael Taylor "The Pentecost at Vezelay", 1980.
Katzenellenbogen er den eneste, der forbinder portalen med korstogene. Hans argumentation er ikke skudsikker og der er da heller ikke nogen, der har forfulgt tanken efterfølgende. Selvom jeg fandt tanken interessant, måtte jeg ret hurtigt indse, at jeg ikke havde den fornødne tid til at forfølge den.



Den del af portalen som er interessant for dagen i dag er midterpartiet af tympanon. De fleste fortolkninger knytter portalen til pinsen, men også her går Katzenellenbogen sine egne veje og lige på dette punkt er jeg tilbøjelig til at gå med ham. Katzenellenbogen siger, at dette billede af Kristus i mandorla med sus i skørterne omgivet for oven af skyer er et billede på Kr. Himmelfart. Teorien forudsætter, at det er muligt at skildre både Kr. Himmelfart og Pinse i samme "billede" og det er da også set i middelalderlige manuskripter.


Angouléme

For at stadfæste en ikonografi må der være flere lignende billeder med samme mening, så til sammenligning får du her tilsidst en række skildringer af Kr. Himmelfart.


Chartrés


Civray

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH