tirsdag den 22. januar 2008

Og, hvad kan man så bruge kunst til?

Udover, "hvad er kunst?" er "hvad kan man bruge kunst til" det spørgsmål, jeg får stillet oftest. Personligt kan jeg slet ikke forestille mig en verden uden kunst og her tænker jeg ikke kun på de værker, der kommer ud af kunsten, men også de processer, der skaber værkerne.


Atelier Van Lieshout

I virkeligheden er der mange andre fag, der bruger den samme evne til at undre sig, stille spørgsmål og undersøge verden, men selv her kan kunsten skubbe på. I 1993 startede PAIR. Et artist in residence projekt under PARC - i dag en selvstændig forskningsinstitution, tidligere en underafdeling af Xerox. Projektet sluttede i 1999. Erfaringerne er samlet i bogen Art and Innovation, redigeret af Craig Harris, som jeg for øjeblikket har næsen begravet i.



Grundideen var at matche en kunstner og en forsker. Hvad de ville bruge deres tid sammen til, var op til dem selv. Endnu er jeg ikke nået langt nok til at vide, hvad der kom ud af det, men en samtale mellem forskeren Michal BLack og kunstneren Pamela Z. tegner lovende.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH