søndag den 20. januar 2008

Thingbæk Kalkminer

Min barndoms sommerferier foregik altid i Danmark. Et par enkelte gange på Sjælland og Fyn, men oftes kørte den lille Opel Kadet, pakket med utålmodige børn på bagsædet, mod Jylland. Det er egentlig ikke meget konkret jeg husker, mere stemninger, men en gang var vi i Daubjerg kalkgruber. Måske kan jeg huske det på grund af osten, der også den gang blev lagret i kalkgruben. Om vi også var i Mønsted Kalkgruber erindrer jeg ikke, men jeg ved med sikkerhed, at vi aldrig var i Thingbæk Kalkminer.



Thingbæk kalkminers ejer var billedhuggeren Anders Bundgaard og da kalkbrydning på et tidspunkt ikke længere var rentabelt, fik han den ide at lave minerne om til skulpturmuseum. Grundbestanden er hans egne skulpturer, men i 1969 skænkede Ålborg kommune C.J. Bonnesens (1868-1922) gibsmodeller til Thingbæk Kalkminer.



Anders Bundgaard er nok mest kendt for Gefionspringvandet og det var da også mit første møde med ham. Springvandet har fascineret mig lige siden. Fuld af kraft og dynamik fortæller det myten om Gefion, der på en nat skabte Sjælland ved at pløje et område ud af Sverige, som senere blev kastet i havet mellem Fyn og Sjælland.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH