tirsdag den 10. marts 2009

Den røde frakke

I Nicolas Roegs film fra 1973, "Rødt Chok" (originaltitel "Don´t look now") spiller en rød frakke en væsentlig rolle. Jeg har selv været den lykkelige ejer af mange røde frakker og en af dem havde jeg på for nogle år siden, da jeg var i Venedig. Det fik mig utallige gange til at gemme mig bag en pille ved kanalen, mens jeg prøvede at få mine medrejsende til at fortælle, hvem jeg spillede. En leg jeg hurtigt blev træt af, da de øjensynligt ikke havde set filmen. Den røde frakke i filmen er både associeret med sorg - den druknede datter i dammen - og uhygge - John Baxter´s (spillet af Donald Sutherland) banemand, den lille gamling i den røde kutte.



I Susanna Majuris foto "Elsker fyr" fra 2006 går en kvinde i en rød frakke gennem vandet for at nå over til fyret. Der er ingen sorg og uhygge, men en selvsikker målbevidsthed. Den røde frakke lyser op i det grålige landskab og svarer i en skrå linie på fyrets røde top. Da jeg så billedet første gang fangede det mig med det samme. For det første kunne jeg genkende noget personligt fra mit eget liv - den røde frakke - og for det andet blev jeg fanget af roen i billedet. En ro som er skabt af linier og farver - og som i udkanten forstyrres af det samme. For bag ved fyret og den klippe, det er forpost for, rejser bølgerne sig og skummer af beskueren.Og ud af ærmekanten på den røde frakke stikker et mønstret bluseærme med farverne grøn og blå. For Majuri er farver en væsentlig inspirationskilde. De indgår med en særlig kraft i hendes arbejdsmetode og hun kan Chevreuls farveteori til fingerspidserne, men hun bruger den afdæmpet.

Vandet i Majuris billede er ikke det skæbnesvangre vand i dammen, som opsluger Baxters datter eller Venedigs kanalers grumsede vand, men et stille nordisk hav tæmmet i havn. Selvom det er lettere at finde en lignende scene her i landet end at drage til Venedig, tror jeg nu ikke, at jeg næste gang, jeg kommer til en dansk havn, vader ud i det kolde vand, for at få mine ledsagere til at gætte, hvilket billede jeg spiller.

Du kan se flere af Susanna Majuris fotos ved at klikke på dette link

Relaterede indlæg:
Det smukke i mørket

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH