mandag den 21. juni 2010

Pernelle Maegaard på Laboratorium

På udstillingen Laboratorium viser Pernelle Maegaard et mangeårigt laboratoriearbejde, idet hun op til udstillingen greb fat i et 20 år gammelt værk og med det som udgangspunkt satte sig for at male værket, som det ville se ud idag.

Den gang

I dag

Pernelle Maegaards hensigt er at vise, det hun som kunstner føler er det vigtigste ved sit arbejde: den evige eksperimenteren, at møde udfordringen og være åben overfor, hvordan det ene værk fører til det andet. Som hun sagde, da jeg interviewede hende: "En kunstner skal have et laboratorium. Hvis de ikke har det, tror jeg det er alt for kedeligt". Og kedeligt er det bestemt ikke at følge Pernelle Maegaards arbejde gennem 20 år!

For til Pernelle Maegaards ouevre hører også en eksperimenteren med andet end papir og lærred. Animationer er ét medie. På udstillingens wiki kan du se en lille animation, hvor maleriets objekter ikke længere er statiske, men bevæger sig rundt på lærredet, men min egen personlige favorit er Mrs. Brown.



Videoer er et andet. Både alene og sammen med Nina Kleivan har Pernelle Maegaard produceret en række videoer og videoinstallationer gennem tiden.
For øjeblikket arbejder Pernelle Maegaard på en plads i Ballerup, som forener rækken af udsmykningsopgaver med det arbejde sammen med børn hun også ad flere omgange har været involveret i.




Men på Laboratorium i Viborg handler det alene om papir.

"At male på papir giver automatisk billederne lethed og luftighed. Det kan man ikke opnå i samme grad, hvis man maler på lærred. Jeg vil gerne skabe gennemsigtighed og lethed i mine billeder, og derfor er materialevalget vigtigt. Acrylfarver har flere fordele: De tørrer med det samme, de kan bruges som akvarel – fuldstændig transparent – og de kan som plakatfarver være dækkende. Jeg kan få dem til at opføre sig fuldstændigt, som jeg vil have det!". Hør Pernelle Maegaard selv fortælle om papirets egenskaber.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH