tirsdag den 10. februar 2009

Portrætter af høj kvalitet

The National Portrait Gallery i London har lanceret deres nye hjemmeside og der er en del gode ting at hente.

Det første der skal nævnes er introduktionen til udstillingen Taylor Wessing Photographic Portrait Prize. Her er der audio interviews med de 5 pristagere og det fungerer rigtigt godt sammen med det højkvalitet foto af vinderværket, der følger med. Det, at fotoet dukker op som et ekstra lag på siden, er en teknisk detalje, som tiltaler mig.
For os som kan lide at lege, er det muligt at designe en plakat af egne fotos og sende den til vennerne. Der er nogle tekniske begrænsninger, som gør, at det ikke bare lige er at gøre, hvis ens fotos ligger på computeren i en høj opløsning. En anden forhindring er, hvis fotoet er på langs. Det kræver altså lidt arbejde i et fotoprogram inden legen starter, men så kan det også gå hen og blive sjovt. Endelig kan man købe kataloget on-line.



En sjov detalje på forsiden er Today´s the day. I dag er det for eksempel Harold Macmillans fødselsdag (tidligere premierminister), hvilket giver museet mulighed for at vise samlingens portrætter af Macmillan.

Der er tænkt meget over systematiken på hjemmesiden og det kommer til udtryk i den måde samlingen er inddelt. Desværre går jeg altid død i så stor en mængde information, men for mere tålmodige og målbevidste sjæle er der helt sikkert noget at hente. De lynnedslag jeg lavede, bekræftede mig i, at jeg slet ikke er sikker på, at det er en god ide at lægge så stor en del af ens samling ud på hjemmesiden. Måske ville det være en lang bedre ide at lave en særskilt database udenfor hjemmesiden, hvor brugeren kan søge, når behovet er der. Ganske enkelt fordi det jo er en database og ikke formidling. Jeg ville langt hellere have haft en mindre mængde, og jeg tænker i størrelsesorden 10 stk, og så en jævnlig udskiftning. Med en mindre mængde ville der også have været mulighed for at tænke på formidlingen. Jeg ville rigtig gerne have fortsat med at høre og se og undrer mig over, at der ikke er gjort brug af de audio guides museet er i besiddelse af.

Foruden udstillinger og samlingen kommer hjemmesiden også rundt om museets forskning, formidling og udadvendte liv, men det er en ganske anden historie.

Læs om hjemmesiden på artdaily.org

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH