tirsdag den 24. januar 2006

Skulp-tur 8

Johannes Bjerg: Dansen, 1918 - Borgmester Godskesens Plads, Frederiksberg.

Kære Herr Hansen Jacobsen!
Jeg har i lange Tider villet skrive til Dem, men det er stadig væk ikke blevet til noget, da jeg, heldigvis kan jeg sige, er saa forfærdeligt optaget af mit Arbejde. Men jeg har nu to Fotografier af min store Statue, jeg lige er blevet færdig med og dem vil jeg gerne sende Dem. - Desværre er de ikke rigtig gode (ret forkert i forholdene), men et lille Indtryk af Figuren kan De dog faa. - .........Mine Ting er efterhånden blevet mere og mere deforme og det kan man vist ikke taale hjemme i Danmark. Der er man jo i reglen endnu ikke kommen dertil i Billedhuggerkunsten at man skulpterer, men modelerer for det meste.........Jeg synes der er en pragtfuld Blomstringstid for Kunsten her. Efter Impressionismens Holdningsløshed og Mangel paa Monumentalitet er der paa Impressionismens Grundlag gennem Cezanne og nu gennem de unge Kubister vokset Kunstnere frem, der forener Linie og Fladevirkning med farveskønhed og inderlig Naturlighed paa den smukkeste Maade. ( Uddrag af brev fra Johannes Bjerg til Niels Hansen Jacobsen fra Paris 1914).
Upopulær i Danmark var Bjerg (1886-1955) nu ikke. Hans bund i det klassiske formsprog gjorde det nemmere at finde hans eksperimenter interessante. Eksperimenter, der var inspireret af bl.a. Rodin, men også det internationale miljø Bjerg befandt sig i under sit ophold i Paris. Fremfor at lade sig inspirere af den afrikanske kunst, blev han tiltrukket af østens skulpturer, og de gav, sammen med en interesse for dans og fotografi, Bjergs egne en lethed og en hentydning til frosset bevægelse, som når fotografiet fanger, det øjet ikke kan se.
Skulpturen på Godskesens Plads var oprindelig forgyldt, hvilket stadig kan ses hist og pist.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH