Den er ikke det første man møder. Geden. Men den er der. Som en magnet trækker den folk til Moderna Museet i Malmø. En gammel ged med et bildæk om maven og farveklatter i hovedet.
Robert Rauschenberg Monogram 1955-59
Robert Rauschenberg skabte værket Monogram i en tid, hvor kunstbegrebet blev betydeligt udvidet. Et kunstværk blev ikke længere skabt udelukkende med pensel og lærred eller i form af en skulptur. Happenings blev en del af kunstverdenens orden og hverdagslivets genstande samledes i det nye begreb: assemblage.
Alt dette tog form i 1950´erne, og kunstnerne tog det med videre ind i 60´erne, som for alvor blev præget af det nye kunstbegreb. I Malmø møder du en række repræsentanter for dette. Der er fotos og videooptagelser af Carole Schneemanns performances, bl.a. Eye Body fra 1963, Yves Kleins Relief éponge/Bleu RE17 fra 1960 med den karakterisktiske blå farve og Andy Warhols Marilyn Monroe in Black and White fra 1962. En række af Diane Arbus´fotografier lægger op til den næste særudstilling på museet og listen bliver længere endnu. Jean Tingueley, Claes Oldenburg, Lena Svedberg, Dan Flavin, James Rosenquist, Louise Nevelson, Nam June Paik, Öyvind Fahlström, Jon-E Franzén, Lena Cronqvist, Yayoi Kusama og endelig lige overfor den berømte ged hænger Niki de Saint Phalles Tir de Jasper Johns fra 1961. Et af hendes ”shooting paintings”.
Niki de Saint-Phalle Tir de Jasper Johns, 1961
Og, så er 60érne slut. I hvert fald på Moderna Museet Malmø. For lige på den anden side af dørtærsklen befinder sig Astrid Svangrens Vad jag minnes og Luc Tuymans Against the Day. Tilbage i vores egen tid.
Du kan følge Moderna Museet på Facebook
Ingen kommentarer:
Send en kommentar