onsdag den 27. januar 2010

Pia Arke - Den Frie og Nationalmuseet

I søndags tog jeg de uldne lange underbukser på, en ekstra trøje og trak hætten op over huen for at cykle ud til Den Frie Udstillingsbygning. Vel egentlig en ganske passende påklædning til en udstilling af Pia Arkes værker som for flertallets vedkommende tager sit udgangspunkt i Grønland!



Jeg kan varmt anbefale udstillingen - og at du beholder de lange underbukser på. Der er nemlig hundekoldt i bygningen! Det som jeg synes, der er mest interessant ved Pia Arkes kunst er dels hendes sammenstilling af det videnskabelige og det personlige og dels hendes udforskning af fotografiet som medie. Hvis du har læst bare lidt om udstillingen ved du allerede, at hun byggede et camera obscura, som hun kunne stå inden i, men også andre fotos på udstillingen viser, hvordan hun udforskede fotografiets muligheder bl.a. ved at lægge skabeloner over dem.

 
Pia Arke (Foto: Det Nationale Fotomuseum)

Og, så er jeg ret begejstret for denne installation/skulptur:


 Pia Arke Jord til Scorebysund, 1998 (Foto: Den Frie Udstillingsbygning)
"Det er tre menneskers kaffeforbrug gennem fire måneder. Da jeg var i Grønland, ville jeg smide kaffegrumset ud, men så fik jeg at vide, at det måtte jeg ikke, den skulle blive til kompost, de ville så gerne have noget mere jord. Efter tilstrækkelig lang tid bliver kaffe til jord." (fra udstillingskataloget)

"Udstillingen fortsætter på Nationalmuseet" stod der på et skilt ved udgangen. Så op på cyklen igen for at få fortsættelsen med.
Nationalmuseet fik udstillingen mere karakter af skattejagt. Pia Arkes værker er nemlig udstillet i den eskimoiske samling. Det var sjovt og fungerede fint, men det var også lidt underligt at gå på et historisk museum og kun være interesseret i kunstværker. Heldigvis var der andre end mig. Vi kunne kende hinanden på, at vi gik rundt med det gule (gratis!) udstillingskatalog i hånden.


Andre mere udførlige beskrivelser af udstillingen:
KUNSTEN.NU
Iben Mondrup - i øvrigt et fint arkiv, hvis formål det er at nuancere billedet af det post-koloniale Grønland

Andre blogindlæg om kunstnere som arbejder i det felt Pia Arke kalder Etno - Æstetik. Et begreb som dækker over de forventninger man som etnisk/ikke-vestlig kunstner forventes at opfylde. Nemlig at beskæftige sig med sin egen etniske kultur på en måde, som bekræfter det vestlige blik på denne kultur. Opfylder disse tre forventningerne?:
Runa Islam
Shirin Neshat
Anish Kapoor

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH