fredag den 29. januar 2010

Ugen der gik

DAVIDS SAMLING
Sidste fredag deltog jeg i en omvisning på Davids Samling. Efter en omfattende renovering og udvidelse er der kommet nye faste udstillinger til museet og det var en ren fornøjelse.

I starten af mit studie lavede jeg en opgave om Shazia Sikander og i den forbindelse kom jeg meget på museet. Sikander bruger nemlig elementer af islamisk miniaturekunst i sine værker.

Shazia Sikander (Foto: Ukendt)

Dengang havde museet et lettere støvet præg over sig, men oppe under tagryggen gemte sig en skat af skuffer fyldt med de skønneste miniaturer. Skufferne er der stadig og glæden over at trække den ene efter den anden ud er intakt. De islamiske miniaturer er så uendeligt smukke. Nu er de andre genstande - kunsthåndværk, tekstiler, sværd o.s.v. - desuden kommet mere til deres ret og med udvidelsen er genstande trukket ud af magasinets mørke.

Det gælder også for C.L. Davids samling af værker fra perioden 1880-1950. Værkerne har tidligere været deponeret på andre museer, men er nu kommet hjem igen. En sal er udelukkende dedikeret til værker af Vilhelm Hammershøi og er i sig selv turen værd. Også Albert Gottschalk og Peter Hansen er repræsenterede samt en tidlig J.F.Willumsen. 

C.L. Davids kusine var billedhuggeren Agnes Lund og det var i høj grad hendes fortjeneste, at David begyndte at interessere sig for kunst. Med hende starter afdelingen af dansk kunst. Hendes foretrukne emne var dyr, så det har været ganske naturligt at dedikere det næste rum til Theodor Philipsen. Og, selvom jeg altid har sagt at, hvis jeg nogensinde får råd til en Philipsen, så skal det være en af hans tegninger af kameler, så må jeg indrømme, at jeg har lidt svært ved at modstå de to skulpturer af køer, som er på museet. Hvis en af dem stod hjemme hos mig er jeg ret overbevist om, at jeg ville kramme den hver dag. Hvad du nemlig ikke kan se særlig godt på billedet er, at teksturen er helt fantastisk livagtig.


 
Theodor Philipsen (Foto: Ukendt)

ISLAMISK KUNST 
Gensynet med den islamiske kunst fik mig til at lede på Google Videos og der fandt jeg en serie, som jeg varmt kan anbefale: Paradise Found. Kunstkritikeren Waldemar Januszczak tager os med på en kunst- og arkitekturrejse gennem den islamiske verden og beskriver selv sin eget første møde med den islamiske kunst. Det svarer nogenlunde til min egen og inkluderer lettere svimmelhed og hjertebanken.




Søndag tog jeg en tur på Den Frie Udstillingsbygning og Nationalmuseet for at se Pia Arke. En oplevelse jeg beskrev tidligere på ugen.

KARIN LORENTZEN PÅ SKULPTURI.DK

Karin Lorentzen "Cultivator" (Foto: skulpturi.dk)

Skulpturi.dk er et af mine yndlingsteder. Et kunstnerdrevet udstillingssted dedikeret til skulptur og rumlige installationer. Så da en veninde foreslog, at vi indledte vores middag med lidt kunst, var jeg ikke sen til at foreslå Karin Lorentzen på skulpturi.dk. Med vilje viser jeg ikke et foto af hele installation. Ganske enkelt fordi det ikke kan gengive den oplevelse det er at stå i et rum med omvendt stuk mens fødderne knaser gipsrester og tørre blomsterblade. 

Ideen fik Karin Lorentzen under et ophold på Bornholm. Det var i det tidlige forår og udenfor stod påskeliljerne og lokkede. En ren form. Som et forsøg hældte hun gips i blomsterkronen og herfra udviklede forsøget sig til værket "Cultivator". 

Karin Lorentzen "Cultivator" (Foto: skulpturi.dk)

Ned fra loftet hænger gipsblomster med mærker af farve fra kronblade og støvdragere og på gulvet ligger de naturlige blomster fragmenterede og tørrede. Der er sågar en let duft af blomster i rummet.

Værket vækker en række associationer. Nogen har sagt, at det er som at stå på havets bund og kigge op på blomsterne, der duver i vandkanten. Selv fik jeg associationer til et borgerligt miljø tilbage i tiden med stuk i loftet og den unge pige, der sysler med blomstermalerier og pressede blomster. En association som brydes af det lettere faretruende ved at gå rundt under sylespidse blomsterhoveder. 

Besøget på skulpturi.dk var en god afslutning på en uge, der ikke udelukkende bestod af specialeskrivning, men ud af min øjenkrog kan jeg skimte den store bunke af bøger jeg i dag hentede på biblioteket. Måske skulle jeg lige åbne en af dem, inden jeg holder weekend.

Ingen kommentarer:

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH