lørdag den 2. januar 2010

Et godt nytår for kunsten

Artblog ønsker alle et godt nytår med nyt layout, nye tiltag (herunder artblog på engelsk) og masser af gode nytårsfortsætter.
Blandt andet må jeg ærligt indrømme, at jeg ærgrer mig over en række udstillinger, som jeg ikke fik set i 2010. Jeg ærgrer mig og skammer mig så meget at jeg ikke en gang vil fortælle, hvilke de er, men jeg kan røbe så meget, at de alle står på Berlingske og Politikens liste over de bedste i 2009 og jeg vil gøre det meget bedre i 2010! Blandt de udstillinger jeg fik set, er der 5 som står tilbage i erindringen og derfor må betegnes som:

De bedste 5 i 2009


Ellen Klarskov Jørgensen Center for Urban Pedagogy

Der var bestemt også et par skuffelser. Her i blandt Venedig Biennalen, Nature Strikes Back på Statens Museum for Kunst og Charlottenborgs seneste udstilling Native Land. Men hvorfor hæfte sig ved dem. Det er tid til at se fremad. Et nyt år venter og med det nye udstillinger.

Fem jeg vil se i starten af 2010
Museet åbnede d.26. december i Rooseums gamle lokaler og udspringer af Moderna Museet i Stockholm uden dog at skulle ses som blot en filial. Moderna Museet Malmø vil køre egne særudstillinger samt vise værker fra storesøsterens arkiver. P.t. er der to særudstillinger – Luc Tuymans Against the Day og Astrid Svangren Vad jeg minns – samt udvalgte værker fra 1960erne under overskriften Spektakuläre tider.

The Mask er en gruppeudstilling som kredser om begrebet masken. Udstillingen rummer kunstnere, som Christina Andersen, Andreas Hofer og Sonja Ferlov Mancoba. Sidstnævnte er i sig selv en grund til at se at komme afsted.

På Venedig Biennalen i 2005 nåede jeg aldrig at se Pipilotti Rists Homo Sapiens Sapiens i kirken San Stae. Inden jeg nåede frem til Venedig var videoinstallationen pillet ned igen. Der var angiveligt scener i videoen, som ikke var passende i et kirkerum. Nu er chancen der for selv at bedømme det anstødelige og til et glædeligt gensyn med en yndlingskunstner. Fra d.7. januar på Louisiana.

Skulpturi er et af mine absolutte favoritudstillingssteder. Hvem andre har dedikeret et udstillingssted til skulpturen? Karin Lorentzens arbejde med skulpturen er altid en fornøjelig udfordring og jeg ser frem til udstillingsåbningen d.16. januar

Udstillingen kræver næppe nogen introduktion. Den burde have stået på listen over udstillinger i 2009, men jeg når det lige på falderebet!


Pipilotti Rist Homo sapiens sapiens


At holde sine nytårsfortsætter kan ifølge Torben Wiese sagtens lade sig gøre, hvis man tager sine forholdsregler. En af disse er at kende sine bløde punkter. Med lidt selvindsigt skulle det ikke være svært at identificere dem. Dog siger min erfaring mig, at det ikke er særlig smart at udbasunere sine gode hensigter til hele verden, så du må nøjes med at holde øje med bloggen og måske gennemskuer du, hvad mine gode fortsætter for 2010 er. Vi kan altid gøre status ved udgangen af året. Der er lang tid til.


2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Wauw, jeg har lige opdaget din blog - hvor er den fantastisk! Her vil jeg helt sikkert trofast følge med i fremtiden.
Kh
Malene

Landliggeren sagde ...

Tak Malene! Det er altid rart med positiv feedback :-)

"DET ER TUSIND GANGE BEDRE IKKE AT VIDE ET KUK OM "KUNST, END AT HAVE DEN HALV-VIDEN, DER LEDER IND I SNOBBERIET" E.H.GOMBRICH